ذکر نماز
سوال 480 :
آيا قرائت عمدى ذکرهاى رکوع و سجده به جاى يکديگر اشکال دارد؟ ج: اگر آنها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگويد، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگى صحيح هستند.
سوال 481 :
اگر شخصى سهوا در سجده ذکر رکوع را بگويد و يا بر عکس، در رکوع ذکر سجده را بگويد و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نمايد، آيا نماز او باطل است؟ ج: اشکال ندارد و نمازش صحيح است.
سوال 482 :
اگر نماز گزار در هنگام نماز و يا بعد از فراغت از آن متوجه شود که ذکر رکوع يا سجده را اشتباه گفته است، چه حکمى دارد؟ ج: اگر بعد از رکوع و سجود متوجه شود، چيزى بر او واجب نيست.
سوال 483 :
آيا يک بار گفتن تسبيحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز کافى است؟ ج: کافى است، هر چند احتياط اين است که سه مرتبه گفته شود.
سوال 484 :
تعداد تسبيحات اربعه در نماز سه مرتبه است، ولى فردى سهوا چهار بار گفته است، آيا نماز او در پيشگاه خداوند مقبول است؟ ج: اشکال ندارد.
سوال 485 :
کسى که نمىداند تسبيحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته يإ؛حح بيشتر و يا کمتر، چه حکمى دارد؟ ج: يک مرتبه نيز کفايت مىکند و چيزى بر او واجب نيست، و تابه رکوع نرفته مىتواند بنا را بر اقل گذاشته و تسبيحات را تکرار نمايد تا يقين کند که آن را سه مرتبه گفته است.
سوال 486 :
آيا قرائت «بحول الله و قوته اقوم واقعد» هنگام نماز در حال حرکت جايز است و آيا گفتن آن در حال قيام صحيح است؟ ج: اشکال ندارد و اصولا اين ذکر در حالت قيام براى رکعت بعدى گفته مىشود.
سوال 487 :
مراد از ذکر چيست؟ آيا شامل صلوات بر پيامبر «صلى الله عليه و آله» و خاندان آن حضرت مىشود؟ ج: هر عبارتى که متضمّن ذکر خداوند عزوجل باشد، ذکر محسوب مىشود و صلوات بر محمد و آل محمد «عليهم افضل صلوات الله» از بهترين ذکرهاست.
سوال 488 :
هنگامى که در نماز وتر که يک رکعت است دستها را براى قنوت بلند کرده و حاجات خود را از خداوند عزّوجلّ طلب مىکنيم، آيا طلب حاجات به زبان فارسى اشکال دارد؟ ج: دعا در قنوت به زبان فارسى اشکال ندارد، بلکه هر دعائى را در قنوت مىتوان به هر زبانى خواند.