احکام حائض (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام حائض (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

" احکام حائض "

مسأله 460 :

چند چيز بر حائض حرام است : اول - عبادتهايى که مانند نماز بايد با وضوء يا غسل يا تيمم بجا آورده شود ولى بجا آوردن عبادتهايى که وضوء وغسل وتيمم براى آنها لازم نيست

مانند نماز ميت ، مانعى ندارد

دوم - تمام چيزهايى که بر جنب حرام است ودر احکام جنابت گفته شد

سوم - جماع کردن در قبل ، که هم براى مرد حرام است وهم براى زن ، اگر چه به مقدار ختنه‌گاه داخل شود ومنى هم بيرون نيايد ، بلکه احتياط واجب آن است که مقدار کمتر از ختنه‌گاه را هم داخل نکند ، ودر دبر زن حائض وطى نمودن کراهت شديد دارد ولى جائز است

مسأله 461 :

جماع کردن در روزهايى هم که حيض زن قطعى نيست ولى شرعا بايد براى خود حيض قرار دهد حرام است

پس زنى که بيشتر از ده روز خون مى بيند وبايد به دستورى که بعدا گفته مى شود روزهاى عادت خويشان خود را حيض قرار دهد ، شوهرش نمى تواند در آن روزها با او نزديکى نمايد

مسأله 462 :

اگر شماره روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود ومرد در قسمت اول آن با زن خود در قبل جماع کند ، بايد هيجده نخود طلا کفاره به فقير بدهد ، واگر در قسمت دوم جماع کند ، نه نخود ، واگر در قسمت سوم جماع کند ، بايد چهار نخود ونيم بدهد ، مثلا زنى که شش روز خون حيض مى بيند ، اگر شوهرش در شب يا روز اول ودوم با او جماع کند بايد هيجده نخود طلا بدهد ودر شب يا روز سوم وچهارم نه نخود ودر شب يا روز پنجم وششم بايد چهار نخود ونيم بدهد

مسأله 463 :

براى وطى در دبر زن حائض کفاره لازم نيست

مسأله 464 :

لازم نيست که هيجده نخود ، طلاى کفاره را سکه‌دار بدهد / صفحة 79 / وقيمت آن را هم مى تواند داد

مسأله 465 :

اگر قيمت طلا در وقتى که جماع کرده ، با وقتى که مى خواهد به فقير بدهد فرق کرده باشد ، بايد قيمت وقتى را که مى خواهد به فقير بدهد حساب کند

مسأله 466 :

اگر کسى هم در قسمت اول وهم در قسمت دوم وهم در قسمت سوم حيض ، با زن خود جماع کند ، بايد هر سه کفاره را ( روى هم سى ويک نخود ونيم مى شود ) بدهد

مسأله 467 :

اگر انسان بعد از آنکه در حال حيض ، جماع کرد وکفاره آن را داد دوباره جماع کند ، باز هم بايد کفاره بدهد

مسأله 468 :

اگر با زن حائض چند مرتبه جماع کند ودر بين آنها کفاره ندهد بايد براى هر جماع يک کفاره بدهد

مسأله 469 :

اگر مرد در حال جماع بفهمد زن حائض شده ، بايد فورا از او جدا شود واگر جدا نشود بايد کفاره بدهد

مسأله 470 :

اگر مرد با زن حائض زنا کند ، يا با زن حائض نامحرمى به گمان اينکه عيال خود او است جماع نمايد بايد کفاره بدهد

مسأله 471 :

طلاق دادن زن در حال حيض ، به طورى که در کتاب طلاق گفته مى شود باطل است

مسأله 472 :

اگر زن بگويد حائضم يا از حيض پاک شده ام ، بايد حرف او را قبول کرد

مسأله 473 :

اگر زن در بين نماز حائض شود ، نماز او باطل است

مسأله 474 :

اگر زن در بين نماز شک کند که حائض شده يا نه ، نماز او صحيح است

ولى اگر بعد از نماز بفهمد که در بين نماز حائض شده ، نمازى که خوانده باطل است

مسأله 475 :

بعد از آنکه زن از خون حيض پاک شد ، واجب است براى نماز / صفحة 80 / وعبادتهاى ديگر که بايد با وضوء يا غسل يا تيمم بجا آورده شود ، غسل کند ودستور آن مثل غسل جنابت است ، وظاهرا با آن غسل مى تواند نماز بخواند ، ولى مستحب است براى نماز پيش از غسل وضوء هم بگيرد

مسأله 476 :

بعد از آنکه زن از خون حيض پاک شد ، اگر چه غسل نکرده باشد ، طلاق او صحيح است وشوهرش هم مى تواند با او جماع کند ، اما کارهاى ديگرى که در وقت حيض بر او حرام بوده مانند توقف در مسجد ومس خط قرآن بنا بر احتياط تا غسل نکند انجام ندهد اگر چه بعضى از آنها جائز است

مسأله 477 :

اگر آب براى وضوء وغسل کافى نباشد وبه اندازه اى باشد که بتواند يا غسل کند يا وضوء بگيرد ، بايد غسل کند ومستحب است قبل از غسل بدل از وضوء تيمم نمايد

واگر فقط براى وضوء کافى باشد وبه اندازه غسل نباشد عوض غسل بايد تيمم نمايد

واگر براى هيچ يک از آنها آب ندارد ، بايد يک تيمم کند ، بدل از غسل وتيمم ديگرى قبل از آن بدل از وضوء مستحب است

مسأله 478 :

نمازهاى يوميه‌اى که زن در حال حيض نخوانده ، قضاء ندارد ولى روزه هاى واجب را بايد قضاء نمايد

مسأله 479 :

هر گاه وقت نماز داخل شود وبداند که اگر نماز را تأخير بيندازد حائض مى شود ، بايد فورا نماز بخواند

مسأله 480 :

اگر زن حائض نماز را تأخير بيندازد واز اول وقت به اندازه خواندن يک نماز بگذرد وحائض شود ، قضاى آن نماز بر او واجب است ولى در تند خواندن وکند خواندن وچيزهاى ديگر ، بايد ملاحظه حال خود را بکند مثلا زنى که مسافر نيست اگر در اول ظهر نماز نخواند ، قضاى آن در صورتى واجب مى شود که به مقدار خواندن چهار رکعت به دستورى که گفته شد از اول ظهر بگذرد وحائض شود ، وبراى کسى که مسافر است گذشت وقت به مقدار خواندن دو رکعت کافى است

/ صفحة 81 / مسأله 481 - اگر زن در آخر وقت نماز ازخون پاک شود وبه اندازه غسل ومقدمات ديگر نماز مانند تهيه کردن لباس يا آب کشيدن آن وخواندن يک رکعت نماز يا بيشتر از يک رکعت وقت داشته باشد ، بايد نماز را بخواند واگر نخواند ، بايد قضاى آن را به جا آورد

مسأله 482 :

اگر زن حائض به اندازه غسل وقت ندارد ، ولى مى تواند با تيمم نماز را در وقت بخواند آن نماز بر او واجب نيست ، اما اگر گذشته از تنگى وقت تکليفش تيمم است ، مثل آنکه آب برايش ضرر دارد ، بايد تيمم کند وآن نماز را بخواند

مسأله 483 :

اگر زن حائض شک کند که براى نماز وقت دارد يا نه ، بايد نمازش را بخواند

مسأله 484 :

اگر به خيال اينکه به اندازه تهيه مقدمات نماز وخواندن يک رکعت وقت ندارد ، نماز نخواند وبعد بفهمد وقت داشته ، بايد قضاى آن نماز را بجا آورد

مسأله 485 :

مستحب است زن حائض در وقت نماز ، خود را از خون پاک نمايد وپنبه ودستمال را عوض کند ووضوء بگيرد واگر نمى تواند وضوء بگيرد ، تيمم نمايد ودر جاى نماز رو به قبله بنشيند ومشغول ذکر دعا وصلوات شود

مسأله 486 :

خواندن وهمراه داشتن قرآن ورساندن جايى از بدن به مابين خطهاى قرآن وحاشيه آن ونيز خضاب کردن به حنا ومانند آن ، براى حائض مکروه است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS