4- شک کثیر الشک (کسی که زیاد شک می کند) (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

4- شک کثیر الشک (کسی که زیاد شک می کند) (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

4 - کثير الشک ( کسى که زياد شک مى کند )

مسأله 1191 :

اگر کسى حالش طورى باشد که نگذرد سه نماز مگر آنکه ولو در يکى از آنها شک مى کند ، کثير الشک است

وچنانچه زياد شک کردن او از غضب يا ترس يا پريشانى حواس نباشد به شک خود اعتنا نکند

مسأله 1192 :

کثير الشک اگر در بجا آوردن چيزى شک کند ، چنانچه بجا آوردن آن ، نماز را باطل نمى کند ، بايد بنا بگذارد که آن را بجا آورده مثلا اگر شک کند که رکوع کرده يا نه بايد بنا بگذارد که رکوع کرده است ، واگر بجا آوردن آن ، نماز را باطل مى کند ، بايد بنا بگذارد که آن را انجام نداده ، مثلا اگر شک کند که يک رکوع کرده يا بيشتر ، چون زياد شدن رکوع نماز را باطل مى کند ، بايد بنا بگذارد که بيشتر از يک رکوع نکرده است

مسأله 1193 :

کسى که در يک چيز نماز زياد شک مى کند ، چنانچه در چيزهاى ديگر نماز شک کند ، بايد به دستور آن عمل نمايد ، مثلا کسى که زياد شک مى کند سجده کرده يا نه ، اگر در بجا آوردن رکوع شک کند ، بايد به دستور آن رفتار نمايد ، يعنى اگر به سجده نرفته رکوع را بجا آورد واگر به سجده رفته اعتنا نکند

مسأله 1194 :

کسى که در نماز مخصوصى مثلا در نماز ظهر زياد شک مى کند اگر در نماز ديگر مثلا در نماز عصر شک کند ، بايد به دستور شک رفتار نمايد

مسأله 1195 :

کسى که وقتى در جاى مخصوصى نماز مى خواند ، زياد شک مى کند ، اگر در غير آنجا نماز بخواند وشکى براى او پيش آيد ، بايد به دستور شک عمل نمايد

مسأله 1196 :

اگر انسان شک کند که کثير الشک شده يا نه ، بايد به دستور شک عمل نمايد ، وکثير الشک تا وقتى يقين نکند که بحال معمولى مردم برگشته بايد به شک خود اعتنا نکند

مسأله 1197 :

کسى که زياد شک مى کند

اگر شک کند رکنى را بجا آورده يا نه واعتنا نکند بعد يادش بيايد که آن را بجا نياورده ، چنانچه مشغول رکن بعد نشده ، بايد آن را بجا آورد واگر مشغول رکن بعد شده نمازش باطل است ، مثلا اگر شک کند رکوع کرده يا نه واعتنا نکند ، چنانچه پيش از سجده يادش بيايد که رکوع نکرده ، بايد رکوع کند واگر در سجده يادش بيايد ، نمازش باطل است

مسأله 1198 :

کسى که زياد شک مى کند ، اگر شک کند چيزى را که رکن نيست بجا آورده يا نه واعتنا نکند وبعد يادش بيايد که آن را بجا نياورده ، چنانچه از محل بجا آوردن آن نگذشته ، بايد آن را بجا آورد واگر از محل آن گذشته نمازش صحيح است ، مثلا اگر شک کند که حمد خوانده يا نه واعتنا نکند ، چنانچه در قنوت يادش بيايد که حمد نخوانده ، بايد بخواند واگر در رکوع يادش بيايد ، نماز او صحيح است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS