تلبیه:

تلبیه:

ــ تلبيه:

مسأله: سوّم از واجبات احرام: تلبيه مى‌باشد، يعنى گفتن اين جمله: (لَبَّيْکَ اللهمَّ لَبَّيْکَ، لَبَّيْکَ لا شَريکَ لَکَ لَبَّيْک) و احوط اضافه نمودن اين جمله است: (إنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلکَ لا شَريکَ لَکَ) و سزاوار است کلمه (لَبَّيْکَ) را در آخر آن اضافه کند، پس تلبيه کامل چنين است: (لَبَّيْکَ اللهمَّ لَبَّيْکَ، لَبَّيْکَ لا شَريکَ لَکَ لَبَّيْک، إنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلکَ، لا شَريکَ لَکَ لَبَّيْک) . يعنى: پروردگارا مکرّراً فرمان تو را اطاعت مىکنم، براى تو شريکى نيست، بدرستى که ستايش، تو را سزا است، و نعمت و ملک و پادشاهى از آن تو است، شريکى براى تو در آنها نيست.

مسأله: قرائت تلبيه فقط يک بار واجب مى‌باشد، و به وسيله آن احرام منعقد مى‌شود، ولى مستحب است تلبيه را تکرار کند هنگامى که از خواب بر مى‌خيزد، و بعد از هر نماز واجب، و به هنگام سوار شدن و در هر پستى و بلندى، و مستحب است هنگام سحر بسيار تلبيه بگويد، حتّى اگر جنب يا حايض باشد.

مسأله: مستحب است در عمره تمتّع تلبيه را قطع نکند تا اينکه خانه‌هاى مکّه مکرّمه را مشاهده نمايد، و در حجّ تمتع تا زوال روز عرفه (روز نهم) مستحب است تلبيه را قطع نکند و بعد از آن تلبيه نگويد.

مسأله: اگر فراموش کند در مکان احرام (ميقات) تلبيه بگويد و بعد از گذشتن از ميقات به يادآورد در صورت امکان بايد به ميقات برگردد، و اگر نمى‌تواند از همانجا تلبيه بگويد و احرامش صحيح خواهد بود، و چنانچه داخل محدوده حرم شده است بايد در صورت امکان خارج شود و تلبيه را بگويد.

مسأله: بر مکلّف لازم است الفاظ تلبيه را ياد گرفته و با قرائت عربى صحيح ادا نمايد (مانند قرائت نماز) هرچند با تلقين ديگرى باشد، يعنى کسى با قرائت صحيح ادا نموده و اين شخص از زبان او گرفته و صحيح ادا نمايد. پس اگر اين الفاظ را با قرائت صحيح ياد نگرفت و تلقين نيز برايش ممکن نبود واجب است آنچه را که مى‌تواند بگويد و بنا بر احتياط مستحب در اين صورت جمع کند بين گفتن به ميسور و گفتن ترجمه آن و نايب گرفتن ديگرى که به جاى او بگويد.

مسأله: شخص گنگ و لال بايد با انگشت خود به تلبيه اشاره نموده و زبان خود را حرکت دهد، و بهتر است که علاوه بر آنچه اشاره نموده نايب نيز بگيرد تا اين کلمات را به نيابت او صحيحاً ادا نمايد.

مسأله: براى شخص بيهوش و بچّه غير مميّز ديگرى نيابةً تلبيه بگويد کرچه بيهوش اگر قبل از اعمال به هوش آمد احتياط واجب اين است که خودش برگردد به ميقات و از آنجا محرم شود.

مسأله: احرام حج تمتّع و احرام عمره تمتّع و احرام حج (افراد) و احرام عمره مفرده بدون تلبيه محقّق نمى‌شود، و امّا احرام حج (قران) همانطورى که با تلبيه منعقد و محقّق مى‌شود با (اشعار) و (تلقيد) نيز محقّق مى‌گردد امّا اشعار مختص به شتر قربانى است و تقليد مشترک است بين شتر و گاو و گوسفند قربانى، واولى در شتر جمع بين اشعار و تقليد است، بنا بر اين در حج قران مخيّر است بين سه چيز: تلبيه يا اشعار يا تقليد.

مسأله: اشعار عبارت است از: پاره کردن کوهان شتر، و احوط و افضل پاره کردن طرف راست کوهان است، و اولى اين است که محرم در حال قيام اشعار کند، و بدن شتر را خون آلود کند.

مسأله: تقليد قربانى ـ على‌الأحوط ـ عبارت از اين است که نعلين کهنه‌اى که با آن نماز خوانده به گردن قربانى آويزان نمايد.

مسأله: لازم نيست تلبيه همزمان بانيّت احرام و پوشيدن لباس احرام باشد بلکه احوط مى‌باشد، و تأخير تلبيه از نيّت احرام و پوشيدن لباس احرام جايز است.

مسأله: در صحّت احرام طهارت از حدث اصغر و اکبر شرط نيست، بنا بر اين احرام شخص بى‌وضو و جنب يا زن حايض و نفساء اشکالى ندارد.

مسأله: تلبيه (يا اشعار و تقليد در حج قران) براى تحقّق احرام به منزله تکبيرةالاحرام است براى نماز، و احرام بدون آنها محقّق نمى‌شود، پس هرگاه نيّت احرام نموده و لباس احرام پوشيده امّا هنوز تلبيه نگفته (يا در حج (قران) اشعار يا تقليد ننموده) احرام محقّق نشده و انجام محرّمات احرام کفّاره نخواهد داشت.

مسأله: کسى که مى‌خواهد از مدينه منوّره به مکه معظّمه برود مستحب است تلبيه را تا (بيداء) (زمينى است که تقريبا 2 کيلومتر بعد از مسجد شجره است) آهسته بگويد و از آن به بعد مستحب است جهراً (بلند) بگويد، و کسى که از راههاى ديگر به مکه معظّمه مى‌رود مستحب است مقدارى از راه، آهسته تلبيه گفته و سپس جهراً بگويد، و نيز مستحب است تلبيه را در موقع احرام و پوشيدن لباس احرام آهسته بگويد، و کسى که مى‌خواهد از مکّه به عرفات برود مستحب است تلبيه را تا رقطاء (نام محلّه‌اى است در مکّه) آهسته، و از آن به بعد جهراً بگويد.

مسأله: در عمره تمتّع هنگامى که چشمش به خانه‌هاى مکّه معظّمه بيفتد لازم است تلبيه را قطع کند، و در عمره مفرده چنانچه خارج از حرم احرام بسته وقت ورود در حرم تلبيه را قطع کند، و اگر داخل مکّه بوده و خارج شده براى احرام وقتى چشمش به کعبه معظّمه افتاد تلبيه را قطع کند، و عموم حجّاج از ظهر روز عرفه تلبيه نگويند.

مسأله: اگر بعد از پوشيدن لباس احرام و پيش از گذشتن از ميقات شک کند که تلبيه گفته يا نه، بنا بر نگفتن بگذارد و تلبيه را بگويد، و اگر بعد از گفتن تلبيه شک کند صحيح گفته يا نه، بنا را بر صحت بگذارد و احرام و عملش صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

تروک احرام

No image

احرام

No image

واجبات احرام

No image

23 ـ ناخن گرفتن

Powered by TayaCMS