اگر روزه دار چیزی را که با آب دهانش مرطوب كرده (مثل مسواك، انگشتر، خودکار و ...) بیرون آورد و دوباره وارد دهانش نماید و رطوبت آنرا فرو برد؛ آیا روزه اش باطل می شود؟

اگر روزه دار چیزی را که با آب دهانش مرطوب كرده (مثل مسواك، انگشتر، خودکار و ...) بیرون آورد و دوباره وارد دهانش نماید و رطوبت آنرا فرو برد؛ آیا روزه اش باطل می شود؟

پاسخ

  • امام، خویی، بهجت، فاضل، سیستانی، وحید و شبیری: چشیدن یا جویدن غذا یا غرغره کردن آشامیدنی بدون داخل شدن به حلق، روزه را باطل نمی کند.[1]
  • مکارم: اگر خیاطی نخی را با آب دهان مرطوب کند و دوباره به دهان برده و رطوبت آن را فرو برد، اشکالی به روزه نمی رساند. اما اگر مسواک بزند و مسواک را که رطوبت دارد بیرون آورد و دوباره به دهان برده و رطوبت آن را فرو برد، روزه اش باطل است مگر اینکه رطوبت آن در دهان مستهلک شود.[2]
  • صافی: اگر خیاطی نخی را با آب دهان مرطوب کند و دوباره به دهان برگرداند و رطوبت آن را فرو برد، روزه اش باطل است، یا آنکه شخصی مسواک کند و مسواک را که رطوبت دارد بیرون آورد و دوباره به دهان برده و رطوبت آن را فرو برد، روزه اش باطل است. و در صورت علم داشتن به وجود رطوبت خارجی، احتیاط اجتناب از آن است ولو اینکه آن رطوبت در دهان مستهلک شود.[3]
  • نوری: اگر خیاطی نخی را با آب دهان مرطوب کند و دوباره به دهان برده و رطوبت آن را فرو برد، روزه اش باطل است و احتیاط این است که حتی در صورت از بین رفتن رطوبت در دهان، باید از آن اجتناب کرد.[4]

منابع:

  1. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، م 17 خویی، فاضل و سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک عنه، الاول و الثانی؛بهجت: وسیلة النجاة، م 1108وحید: رساله، م 1581؛شبیری: رساله، م 1582.
  2. مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه، الاول و الثانی.
  3. صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب التقلید، م 1309.
  4. نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک عنه، الاول و الثانی.
Powered by TayaCMS