اعتکاف (آیت الله حسین مظاهری)

اعتکاف (آیت الله حسین مظاهری)

اعتکاف

مسأله :

اعتکاف يک امر عبادى است که ثواب بسيارى براى آن مترتب شده است و پيامبر گرامى6 و ائمّه طاهرين: بارها بجا مى‌آوردند و سفارش براى آن زياد شده است مخصوصاً در دهه آخر ماه مبارک رمضان، و آن ماندن با قصد اعتکاف و با قصد قربت، سه روز يا بيشتر در مسجد است و در همه اوقات مى‌توان آن را بجا آورد، مگر در ايّامى که انسان نمى‌تواند روزه بگيرد و همانطور که مى‌شود براى خود اعتکاف کرد، مى‌توان نيابت از ميّت به طور تبرّعى يا استيجارى بجا آورد بلکه نيابت از زنده به طور تبرّعى يا استيجارى جايز است. و اين عبادت شرايطى دارد:

اوّل: ايمان.

دوّم: عقل، و کسى که جنون ادوارى دارد اگر مدّت زيادى در اعتکاف جنون او عود کند اعتکاف او باطل مى‌شود، همچنين اگر مدّت زيادى بيهوش شود.

سوّم: چون عمل عبادى مستحبّى است بايد با قصد قربت باشد و با قصد استحباب باشد گرچه به واسطه نذر يا استيجار واجب شده باشد و بايد قبل از طلوع فجر روز اوّل نيّت کند.

چهارم: روزه، و بدون روزه اعتکاف صحيح نيست، بنابراين مسافر يا زن حائض نمى‌توانند معتکف شوند، همچنين در ايّامى که روزه گرفتن حرام است نظير عيد قربان و عيد فطر، اعتکاف صحيح نيست.

پنجم: بايد سه روز يا بيشتر باشد و اگر پنج روز ماند روز ششم را بايد بماند و اگر هشت روز ماند روز نهم را نيز بايد بماند، و همچنين هر چه دو روز بر آن اضافه کرد ماندن روز سوّم واجب مى‌شود، و روز را بايد از طلوع فجر تا مغرب حساب کرد ولى ماندن شب اوّل و شب چهارم لازم نيست.

ششم: بايد در مسجد جامع محل باشد و در مسجدى که مسجد جامع محل بشمار نيايد اعتکاف در آن جايز نيست.

هفتم: زن بايد با اذن شوهر باشد اگر اعتکاف او منافات با حقّ او داشته باشد و اذن پدر و مادر براى اولاد شرط نيست مگر اينکه اعتکاف آنها موجب اذيت پدر يا مادر باشد.

هشتم: بايد به طور مداوم در مسجد بماند و اگر عمداً و از روى اختيار از مسجد بيرون رفت اعتکاف او باطل مى‌شود ولى اگر در حال نسيان يا اکراه بيرون رود و دو مرتبه برگردد مانعى ندارد، همانگونه که اگر براى ضرورتى بيرون رود نظير تجديد وضو يا غسل، اشکال ندارد، همچنين بيرون رفتن براى امر مستحبّى نظير جماعت و خواندن درس و برآوردن حاجتى از مسلمان جايز است، همينطور بيرون رفتن براى يک ضرورت عرفى نظير تهيه غذا براى خود يا زن و بچّه و مانند آن نيز مانعى ندارد.

مسأله :

معتکف مى‌تواند اعتکاف را به نيّت خود و نيابت از يک نفر يا از چند نفر، زنده يا مرده بجا آورد، بلکه مى‌تواند از کسى پول بگيرد و او را در زمره کسانى که نايب آنها شده قرار دهد، ولى آن شخص بايد نحوه نيابت را بداند.

مسأله :

روزه اعتکاف لازم نيست براى اعتکاف باشد، و اگر روزه واجب يا نذر يا استيجارى و مانند آنها باشد مانعى ندارد.

مسأله :

اعتکاف لازم نيست در خود مسجد باشد و اگر در اطاقى از مسجد جامع يا در صحن يا روى بام آن و مانند اينها باشد اشکال ندارد.

مسأله :

چهار چيز براى معتکف حرام است:

1 - هرگونه استمتاع از غريزه جنسى نظير جماع، لمس، استمناء، نگاه و ماننداينها.

2 - استعمال بوى خوش نظير عطر و گل و ادکلن و مانند اينها.

3 - خريد و فروش براى استفاده، ولى خريد و فروش براى رفع حوائج اشکال‌ندارد.

4 - مجادله يعنى گفتگو به عنوان غلبه يا اظهار فضل، امّا گفتگو به عنوان اثبات حقّ يا رفع باطل مانعى ندارد.

مسأله :

محرماتى که گفته شد گرچه ارتکاب آنها گناه است ولى اعتکاف را باطل نمى‌کند مگر جماع و استمناء اگر در روز واقع شود.

مسأله :

اگر کسى در حال اعتکاف جماع کند علاوه بر اينکه گناه کرده است بايد کفّاره نيز بدهد يعنى شصت فقير را غذا بدهد، يا شصت روزه بگيرد.

مسأله :

محرّماتى که گفته شد در صورتى گناه دارد و يا نظير جماع اعتکاف را باطل مى‌کند و موجب کفّاره است که از روى علم و عمد باشد ولى اگر يکى از محرّمات را سهواً يا جهلاً بجا بياورد علاوه بر اينکه گناه نکرده است موجب بطلان و کفّاره هم نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

اعتکاف

اعتکاف

No image

اعتکاف

No image

اعتکاف

No image

اعتکاف

No image

اعتکاف

No image

اعتکاف

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS