احکام نذر و عهد (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام نذر و عهد (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام نذر و عهد

مسأله 2649 :

نذر آن است که انسان براى خدا بر خود واجب کند که کار خيرى را بجا آورد , يا کارى را که نکردن آن بهتر است ترک نمايد.

مسأله 2650 :

در نـذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به عربى بخوانند پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود , براى خدا بر من است که ده تومان به فقير بدهم نذر او صحيح است .

مسأله 2651 :

نذر کننده بايد بالغ و عاقل باشد و به اختيار و قصد خود نذر کند , بنابر اين نذر کردن کسى که او را مجبور کرده اند , يا به واسطه عصبانى شدن بى قصد يا بى اختيار نذر کرده صحيح نيست .

مسأله 2652 :

شخص سفيه ( کسى که مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف مى کند ) اگر مثلا نذر کند چيزى بـه فقير بدهد صحيح نيست و هم چنين شخص مفلس اگر نذر کند که مثلا چيزى از اموالى که از تصرف در آنها منع شده به فقير بدهد صحيح نيست .

مسأله 2653 :

نـذر زن بـدون اجـازه شوهر در آنچه با حق او منافات دارد صحيح نيست , و هم چنين نذر زن در امـوالـش بـدون اجـازه شوهر محل اشکال است , مگر در حج و زکاة و صدقه و احسان به پدر و مادر و صله ارحام .

مسأله 2654 :

اگر زن با اجازه شوهر نذر کند , شوهرش نمى تواند نذر او را بهم بزند , يا او را از عمل کردن به نذر جلوگيرى نمايد.

مسأله 2655 :

اگر فرزند بدون اجازه پدر يا با اجازه او نذر کند , بايد به آن نذر عمل نمايد.

ولـى اگـر پـدر يا مادر از عملى که نذر کرده منعش کنند , به طورى که آن عمل ديگر در حق او رجحان نداشته باشد نذرش منحل مى شود.

مسأله 2656 :

انسان کارى را مى تواند نذر کند که انجام آن برايش ممکن باشد , بنابر اين کسى که مثلا نمى تواند پياده کربلا برود , اگر نذر کند که پياده برود نذر او صحيح نيست .

مسأله 2657 :

اگـر نـذر کـند که کار حرام يا مکروهى را انجام دهد يا کار واجب يا مستحبى را ترک کند , نذر او صحيح نيست .

مسأله 2658 :

اگـر نـذر کـنـد کـه کار مباحى را انجام دهد, يا ترک نمايد , چنانچه بجا آوردن آن و ترکش از هر جـهت مساوى باشد , نذر او صحيح نيست و اگر انجام آن از جهتى بهتر باشد و انسان به قصد همان جهت نـذر کند , مثلا نذر کند غذايى را بخورد که براى عبادت قوت بگيرد , نذر او صحيح است , و نيز اگر ترک آن از جـهـتى بهتر باشد و انسان براى همان جهت نذر کند که آن را ترک نمايد مثلا براى اين که دود مضر اسـت نـذر کـنـد که آن را استعمال نکند نذر او صحيح مى باشد , ولى اگر بعدا ترک استعمال دود براى او ضرر داشته باشد نذر او منحل مى شود.

مسأله 2659 :

اگـر نـذر کند نماز واجب خود را در جايى بخواند که به خودى خود ثواب نماز در آنجا زياد نيست مثلا نذر کند نماز را در اطاق بخواند , چنانچه نماز خواندن در آنجا از جهتى بهتر باشد , مثلا به واسطه اين که خلوت است انسان حضور قلب پيدا مى کند , اگر نذر او براى آن جهت باشد صحيح است .

مسأله 2660 :

اگر نذر کند عملى را انجام دهد , بايد همان طور که نذر کرده بجا آورد پس اگر نذر کند که روز اول مـاه صـدقـه بـدهد , يا روزه بگيرد يا نماز اول ماه بخواند چنانچه قبل از آن روز يا بعد از آن بجا آورد , کـفـايـت نـمى کند , و نيز اگر نذر کند که وقتى مريض او خوب شود صدقه بدهد , چنانچه پيش از آن که خوب شود صدقه را بدهد کافى نيست .

مسأله 2661 :

اگـر نـذر کـند روزه بگيرد ولى وقت و مقدار آن را معين نکند چنانچه يک روز روزه بگيرد کافى اسـت و اگر نذر کند نماز بخواند و مقدار و خصوصيات آن را معين نکند , اگر يک نماز دو رکعتى بخواند کفايت مى کند , و اگر نذر کند صدقه بدهد و جنس و مقدار آن را معين نکند , اگر چيزى بدهد که بگويند صـدقـه داده , بـه نذر عمل کرده است و اگر نذر کند کارى براى خدا بجا آورد , در صورتى که يک نماز يا يک روز روزه بگيرد , يا چيزى صدقه بدهد نذر خود را انجام داده است .

مسأله 2662 :

اگر نذر کند روز معينى را روزه بگيرد , بايد همان روز را روزه بگيرد , و در صورتى که عمدا روزه نـگـيرد , بايد گذشته از قضاى آن روز کفاره هم بدهد و اظهر اين است که کفاره اش کفاره مخالفت قسم است چنانکه خواهد آمد , ولى در آن روز اختيارا مى تواند مسافرت کند , و روزه را نگيرد.

و چـنانچه در سفر باشد لازم نيست قصد اقامه کرده و روزه بگيرد و در صورتى که از جهت سفر يا از جهت عذر ديگرى مثل مرض يا حيض روزه نگيرد لازم است روزه را قضا کند ولى کفاره ندارد.

مسأله 2663 :

اگر انسان از روى اختيار به نذر خود عمل نکند , بايد کفاره بدهد.

مسأله 2664 :

اگـر نـذر کند که تا وقت معينى عملى را ترک کند , بعد از گذشتن آن وقت مى تواند آن عمل را بجا آورد و اگر پيش از گذشتن آن وقت از روى فراموشى يا ناچارى انجام دهد , چيزى بر او واجب نيست , ولى باز هم لازم است که تا آن وقت آن عمل را بجا نياورد , و چنانچه دوباره پيش از رسيدن آن وقت بدون عذر آن عمل را انجام دهد بايد کفاره بدهد.

مسأله 2665 :

کسى که نذر کرده عملى را ترک کند و وقتى براى آن معين نکرده است , اگر از روى فراموشى , يا نـاچـارى , يا غفلت , آن عمل را انجام دهد کفاره بر او واجب نيست , ولى بعدا هر وقت از روى اختيار آن را بجا آورد , بايد کفاره بدهد.

مسأله 2666 :

اگـر نـذر کـند که در هر هفته روز معينى مثلا روز جمعه را روزه بگيرد , چنانکه يکى از جمعه ها عـيد فطر يا قربان باشد يا روز جمعه عذر ديگرى مانند سفر يا حيض براى او پيدا شود , بايد آن روز را روزه نگيرد و قضاى آن را بجا آورد.

مسأله 2667 :

اگـر نـذر کـند که مقدار معينى صدقه بدهد , چنانچه پيش از دادن صدقه بميرد لازم نيست آن مـقدار را از مال او صدقه بدهند , و بهتر اين است که بالغين از ورثه آن مقدار را از حصه خود از طرف ميت صدقه بدهند.

مسأله 2668 :

اگـر نـذر کـند که به فقير معينى صدقه بدهد , نمى تواند آن را به فقير ديگر بدهد و اگر آن فقير بميرد , احتياط مستحب آن است که به ورثه او بدهد.

مسأله 2669 :

اگـر نـذر کـند که به زيارت يکى از امامان مثلا به زيارت حضرت ابى عبد اللّه عليه السلام مشرف شود , چنانچه به زيارت امام ديگر برود کافى نيست .

و اگر به واسطه عذرى نتواند آن امام را زيارت کند , چيزى بر او واجب نيست .

مسأله 2670 :

کسى که نذر کرده زيارت برود و غسل زيارت و نماز آن را نذر نکرده , لازم نيست آنها را بجا آورد.

مسأله 2671 :

اگر براى حرم يکى از امامان يا امامزادگان نذر کند , و مصرف معينى را در نظر نداشته باشد , بايد آن را در تعمير و روشنايى و فرش حرم و مانند اينها مصرف کند.

مسأله 2672 :

اگـر بـراى خـود امـام عليه السلام چيزى نذر کند , چنانچه مصرف معينى را قصد کرده , بايد به هـمـان مصرف برساند و اگر مصرف معينى را قصد نکرده , بايد به مصرفى برساند که نسبتى به امام عليه الـسـلام داشته باشد , مثلا بر زوار فقير آن امام صرف نمايد , و يا به مصارف حرم او برساند و يا در امرى که موجب اعلاى نام او است صرف کند و هم چنين است اگر چيزى را براى امامزاده اى نذر کند.

مسأله 2673 :

گـوسـفندى را که براى صدقه , يا براى يکى از امامان نذر کرده اند , اگر پيش از آن که نذر برسد شـيـر بـدهـد , يـا بچه بياورد مال کسى است که آن را نذر کرده , مگر آن که قصدش اعم باشد , ولى پشم گوسفند و مقدارى که چاق مى شود جزء نذر است .

مسأله 2674 :

هـر گـاه نـذر کـند که اگر مريض او خوب شود , يا مسافر او بيايد , عملى را انجام دهد , چنانچه معلوم شود که پيش از نذر کردن مريض خوب شده , يا مسافر آمده است , عمل کردن به نذر لازم نيست .

مسأله 2675 :

اگر پدر يا مادر نذر کند که دختر خود را به سيد شوهر دهد , بعد از آن که دختر به تکليف رسيد , اختيار با خود او است و نذر آنان اعتبار ندارد.

مسأله 2676 :

هـر گـاه بـا خـدا عهد کند که اگر به حاجت شرعى خود برسد کارى را انجام دهد , بعد از آن که حاجتش بر آورده شد , بايد آن کار را انجام دهد , و نيز اگر بدون آن که حاجتى داشته باشد , عهد کند که کارى را انجام دهد , آن عمل بر او واجب مى شود.

مسأله 2677 :

در عـهـد هم مثل نذر بايد صيغه خوانده شود و مشهور آن است که کارى را که عهد مى کند انجام دهد , بايد يا عبادت باشد , مثل نماز واجب و مستحب يا کارى باشد که انجام آن شرعا بهتر از ترکش باشد , ولـى ظـاهر آن است که اين امر معتبر نيست بلکه اگر طورى باشد که در مسأله ( 2680 ) راجع به متعلق قسم خواهد آمد , باز هم عهد صحيح است و بايد آن کار را انجام دهد.

مسأله 2678 :

اگـر بـه عهد خود عمل نکند , بايد کفاره بدهد يعنى شصت فقير را سير کند , يا دو ماه پى در پى روزه بگيرد , يا يک بنده آزاد کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

منع‌کردن

منع‌کردن

پر بازدیدترین ها

وثیقه

وثیقه

No image

نری

یائِسِه

یائِسِه

No image

اُجرَتُ المِثل

No image

قروح

Powered by TayaCMS