مکان نمازگزار

مکان نمازگزار

مکان نمازگزار

سوال 261 :

پدر اينجانب خمس نمى دهد، آيا مى توانم در خانه و روى فرش او نماز بخوانم؟

جواب :

اگر علم به تعلق خمس به زمين خانه يا فرش نداريد، نماز خواندن اشکالى ندارد.

سوال 262 :

شخصى است که تابحال خمس نداده و حاضر به پرداخت خمس هم نيست، آيا جايز است به خانه او وارد شويم و روى فرش منزلش نماز بخوانيم يا وضو و غسل در خانه اش انجام دهيم؟

جواب :

وارد شدن بر او براى صله رحم و ارشاد و امر به معروف بى اشکال است و اگر يقين به بودن خمس در منزل و فرش و زندگى او نباشد نماز در آن

(صفحه84)

مانع ندارد و آب هم اگر مباح باشد وضو و غسل با آن صحيح است.

سوال 263 :

زنى که از وظايف لازم زناشويى سرپيچى مى کند و ناشزه شده به طورى که طبق دستور شرع حق نفقه و لباس و مسکن ندارد در صورتى که در خانه شوهر يا با لباسى که شوهر در اختيار او گذاشته است نماز بخواند آيا نمازش صحيح است؟

جواب :

در فرض سوال اگر شوهر راضى نباشد نمازش باطل است.

سوال 264 :

منزل موروثى متعلق به چند وارث است، آيا نمازخواندن بعضى از ورثه در آن خانه بدون رضايت ساير ورثه صحيح است؟

جواب :

به طور کلى در خانه و ملکى که مشترک است اگر بعضى از شريکها بخواهند نماز بخوانند يا تصرف ديگرى بکنند بدون اجازه ساير شرکا جايز نيست و نماز در آن باطل است.

سوال 265 :

برادرانم سهم الارث من و ديگر خواهرانم را نداده و تمام خانه را تصرف کرده در آن نشسته اند با آنکه ما راضى نيستيم، نمازخواندن آنها در خانه صحيح است يا نه؟

جواب :

تصرف و نماز خواندن در مال مشترک بدون رضايت شريکهاى ديگر جايز نيست و نماز در آن باطل است.

سوال 266 :

آيا نماز خواندن در قبرستان جايز است؟

جواب :

مانعى ندارد اگرچه کراهت دارد.

سوال 267 :

آيا نماز خواندن در نمازخانه هاى اماکن عمومى و يا دولتى جايز است؟

جواب :

جايز است.

سوال 268 :

آيا خواندن، روى تخت بيمارستان صحيح مى باشد يا نه؟

جواب :

در صورتى که تخت بى حرکت و محل سجده ثابت و آرام باشد نماز خواندن روى آن اشکالى ندارد.

سوال 269 :

مدتى در زمينهايى که توسط طاغوت از مالکين اصلى به کشاورزان داده شده بود بدون توجه در آنها نماز خوانده ام حال متوجه شده ام، نمازهاى گذشته ام چه صورتى دارد؟

(صفحه85)

جواب :

اگر به کلّى غافل از حکم مسأله بوده ايد نمازهاى گذشته صحيح است و قضا ندارد، ولى فعلا که ملتفت شده ايد بايد مراعات کنيد و احراز اباحه مکان نماز را بکنيد. بلى چون در زمان حضرت امام خمينى (رحمه الله) به عنوان حکم ثانوى مالکيت زمينهاى فوق نسبت به کشاورزان پذيرفته شده است نمازهايى که بعد از آن خوانده شده صحيح است.

سوال 270 :

نماز خواندن بر سجّاده يا قاليچه هايى که بر آنها آيات قرآن نوشته شده است چه صورتى دارد، در حالى که در موقع نشستن و به سجده رفتن آيات قرآن زير پا قرار مى گيرند؟

جواب :

اگر شخص متوجه است و از روى بى اعتنايى آن را زير پا قرار مى دهد، هتک حرمت قرآن است و جايز نيست. علاوه بر اين، نماز هم اشکال دارد.

سوال 271 :

آيا نماز خواندن در محلّى که صداى موسيقى بلند است صحيح است؟

جواب :

نماز خواندن در محلى که آلات لهو و لعب مانند تار و غيره استعمال مى کنند و نمازگزار مى شنود محل اشکال است و اگر بعد از شروع در نماز صداى موسيقى مهيج که مناسب مجالس لهو و لعب است بگوش برسد و گوش ندهد نماز صحيح است. ولى اگر قبل از شروع به نماز از محل ديگر صدا به گوش برسد در صورت امکان نماز را جاى ديگر بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مکان نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وطن

No image

عبور مسافر از وطن خود

No image

اعراض از وطن

No image

تبعیت زن و اولاد در وطن

No image

قصد اقامت

پر بازدیدترین ها

No image

تبعیت زن و اولاد در وطن

No image

نماز جماعت

No image

وطن

No image

اعراض از وطن

Powered by TayaCMS