نمازهای واجب (آیت الله حسین نوری همدانی)

نمازهای واجب (آیت الله حسین نوری همدانی)

نماز هاي واجب

نمازهاي واجب شش است :

اول: نماز يوميه

دوم : نماز آيات ،

سوم : نماز ميت ،

چهارم : نماز طواف واجب خانة کعبه ،

پنجم : نماز قضاي پدر ، و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است . ششم :نمازي که به واسطة اجاره و نذر و قسم و عهد واجب مي شود .

نمازهاي واجب يوميه

نمازهاي واجب يوميه پنج است : ظهر و عصر هر کدام چهار رکعت ، مغرب سه رکعت ، عشاء چهار رکعت ، صبح دو رکعت .

وقت نماز ظهر و عصر

مسأله 730 :

اگر چوب يا چيزي مانند آن را ، راست در زمين هموار فرو برند صبح که خورشيد بيرون مي آيد ، ساية آن به طرف مغرب مي افتد و هر چه آفتاب بالا مي آيد اين سايه کم مي شود و در شهر هاي ما در اول ظهر شرعي به آخرين درجة کمي مي رسد و ظهر که گذشت ، ساية آن به طرف مشرق بر مي گردد و هر چه خورشيد رو به مغرب مي رود ، سايه زيادتر مي شود ، بنابراين وقتي سايه به آخرين درجةْ کمي رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت معلوم مي شود ظهر شرعي شده است ، ولي در بعضي شهر ها مثل مکه که گاهي موقع ظهر سايه به کلي از بين مي رود ، بعد از آنکه سايه دوباره پيدا شد ، معلوم مي شود ظهر شده است .

مسأله 731 :

چوب يا چيز ديگري را که براي معين کردن ظهر به زمين فرو مي برند ، شاخص گويند .

مسأله 732 :

نماز ظهر و عصر هر کدام وقت مخصوص و مشترکي دارند ، وقت مخصوص نماز ظهر ، از اول ظهر است تا وقتي که از ظهر به اندازة خواندن نماز ظهر بگذرد . و وقت مخصوص نماز عصر موقعي است که به اندازة خواندن نماز عصر ، وقت به مغرب مانده باشد ، که اگر کسي تا اين موقع نماز ظهر را عمداً نخواند ، نماز ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر بخواند . ولي اگر سهواً نماز عصر را جلوتر بخواند ، نماز ظهر را در وقت اختصاصي عصر،به نيت ادا بخواند وما بين وقت مخصوص نماز ظهرو وقت مخصوص نماز عصر ، وقت مشترک نماز ظهر و نماز عصر است . و اگر کسي در اين وقت اشتباهاً نماز ظهر يا عصر را در وقت مخصوص ديگري بخواند ، نمازش صحيح است .

مسأله 733 :

اگر پيش از خواندن نماز ظهر سهواً مشغول نماز عصر شود ، و در بين نماز بفهمد اشتباه کرده است ، چنانچه در وقت مشترک باشد ، بايد نيت را به نماز ظهر بر گرداند ، يعني نيت کند که آنچه تا حال خوانده ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد مي خوانم ، همه نماز ظهر باشد و بعد از آنکه نماز را تمام کرد ، نماز عصر را بخواند و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد ، و اگر تمام نماز عصر را در وقت اختصاصي ظهر بخواند و از وقت مشترک چيزي درک نکند ، نماز باطل است و از آن صرف نظر کند و نماز ظهر و عصر را به ترتيب بجا بيآورد .

مسأله 734 :

در روز جمعه انسان مي تواند بجاي نماز ظهر دو رکعت نماز جمعه بخواند ، ولي بهتر آن است که نماز جمعه بخواند و احتياط مستحب آن است که اگر نماز جمعه خواند نماز ظهر را هم بخواند . و اين احتياط خيلي مطلوب است .

مسأله 735 :

احتياط واجب آن است که نما زجمعه را از موقعي که عرفاً اول ظهر مي گويند تاخير نيندازد و اگر از اوائل ظهر تاخير ا فتاد ، بجاي نماز جمعه نماز ظهر بخواند .

وقت نماز مغرب و عشاء

مسأله 736 :

مغرب موقعي است که سرخي مشرق که بعد از غروب آفتاب پيدا مي شود ، از بين برود .

مسأله 737 :

نماز مغرب وعشاءهرکدام وقت مخصوص ومشترکي دارند ، وقت مخصوص نمازمغرب از اول مغرب است ، تا وقتي که از مغرب به اندازة خواندن سه رکعت نماز بگذرد که اگر کسي مثلاً مسافر باشد و تمام نماز عشاء را سهواً در اين وقت بخواند صحيح است احتياط مستحب آن است که بعد از نماز مغرب و عشا را دوباره بخواند ، و وقت مخصوص نماز عشا موقعي است که به اندازة خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد که اگر کسي تا اين موقع نماز مغرب را عمداً نخواند ، بايد اول نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند ، ولي اگر نماز عشا را در صورتي که مسافر نيست در وقت مخصوص نماز مغرب سهواً بخواند و تا آخر نماز متوجه نشود تاعدول به نماز مغرب کند ، نماز عشا صحيح است و بايد نماز مغرب را بعد از آن بخواند . و بين وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا وقت مشترک نماز مغرب و عشا است ، که اگر کسي در اين وقت اشتباهاً نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز ملتفت شود ، نمازش صحيح است و بايد نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد .

مسأله 738 :

وقت مخصوص و مشترک که معني آن در مسأله پيش گفته شد ، براي اشخاص فرق مي کند ، مثلاً اگر به اندازة خواندن دو رکعت نماز از اول ظهر بگذرد ، وقت مخصوص نماز ظهر کسي که مسافر است تمام شده و داخل وقت مشترک مي شود ، و براي کسي که مسافر نيست ، بايد به اندازه خواندن چهار رکعت نماز بگذرد .

مسأله 739 :

اگر پيش از خواندن نماز مغرب ، سهواً مشغول نماز و عشا شود و در بين نمازبفهمدکه اشتباه کرده،چنانچه تمام آنچه راخوانده يا مقداري از آن را ، در وقت مشترک خوانده و به رکوع رکعت چهارم نرفته است ، بايد نيت را به نماز مغرب بر گرداند و نماز را

تمام کند و بعد نماز عشا را بخواند و اگر به رکوع رکعت چهارم رفته نماز عشا او صحيح است و بايد نماز مغرب را بعد از آن بخواند .

مسأله 740 :

آخر وقت نماز عشا نصف شب است . و شب را بايد از اول غروب تا اذان صبح حساب کرد نه تا اول آفتاب .

مسأله 741 :

اگر از روي معصيت ، يا به واسطة عذري نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح ، بدون اينکه نيت ادا و قضا کند ، بجا آورد .

وقت نماز صبح

مسأله 742 :

نزديک اذان صبح از طرف مشرق ، سفيده اي رو به بالا حرکت مي کند که آن رافجر اول گويند، موقعي که آن سفيده پهن شد ، فجر دوم و اول و قت نماز صبح است و آخر وقت نماز صبح موقعي است که آفتاب بيرون مي آيد .

احکام وقت نماز

مسأله 743 :

موقعي انسان ميتواند مشغول نماز شود ، که يقين کند وقت داخل شده است ، يا دو مرد عادلبه داخل شدن وقت خبر دهند ، و اقوي اين است که اخبار يک مرد عادل نيز کفايت مي کند .

مسأله 744 :

نابينا وکسي که در زندان است و مانند اينها بنابر احتياط واجب بايد تا يقين به د اخل شدن وقت نکنند ، مشغول نماز نشوند ، ولي اگر انسان به واسطة ابر يا غبار و مانند اينها که براي همه مانع از يقين کردن است ، نتواند در اول وقت نماز ، به داخل شدن وقت يقين کند، چنانچه گمان داشته باشد که وقت داخل شده ، مي تواند مشغول نمازشود.

مسأله 745 :

اگر دو يا يک مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند ، يا انسان يقين کند که وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بين نماز بفهمد که هنوز وقت داخل نشده ، نماز او باطل است . و همچنين است اگر بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را پيش از وقت خوانده ، ولي اگر در بين نماز بفهمد وقت داخل شده ، يا بعد از نماز بفهمد که در بين نماز وقت داخل شده ، نماز او صحيح است .

مسأله 746 :

اگر انسان ملتفت نباشد که بايد با يقين به داخل شدن وقت مشغول نماز شود ، چنانچه بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را در وقت خوانده ، نماز او صحيح است و اگر بفهمد تمام نماز را پيش از وقت خوانده يا بفهمد که در بين نماز وقت داخل شده است ، نمازش باطل است .

مسأله 747 :

اگر يقين کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بين نماز شک کند که وقت داخل شده يا نه ، نماز باطل است ولي اگر در بين نماز يقين داشته باشد که وقت شد ه، و شک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده يا نه ، نمازش صحيح است ولي اگر بداند جزئي از نماز در خارج وقت بوده ، نماز او باطل است .

مسأله 748 :

اگر وقت نماز بقدري تنگ است که به واسطة بجا آوردن بعضي از کارهاي مستحب نماز مقداري از آن بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد آن مستحب را بجا نياورد، مثلاً اگر به واسطه خواندن قنوت مقداري از نماز بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد قنوت نخواند و اگر بخواند معصيت کرده ، ولي نماز او صحيح است .

مسأله 749 :

کسي که به اندازة خواندن يک رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز را به نيت اداء بخواند ، ولي نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تاخير بيندازد .

مسأله 750 :

کسي که مسافر نيست ، اگر تا مغرب به اندازة خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر کمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا کند و اگر تا نصف شب به اندازة خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط عشا را بخواند و بعداً بايد نماز مغرب را بخواند و به احتياط واجب نيت ادا و قضا ننمايد .

مسأله 751 :

کسي که مسافر است اگر تا مغرب به اندازة خواندن سه رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند واگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا کند . وارگ تا نصف شب به ادازةخواندن چهار رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر کمتر وقت دارد بايد فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را بدون نيت ادا و قضا بجا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا ، معلوم شود که به مقدار يک رکعت يا بيشتر وقت به نصف شب مانده است بايد فوراً نماز مغرب را به نيت ادا بجا آورد .

مسأله 752 :

مستحب است انسان نماز را د ر اول وقت آن بخواند و راجع به آن خيلي سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزديکتر باشد بهتر است ، مگر آنکه تاخير آن از جهتي بهتر باشد ، مثلاً صبر کند که نماز را به جماعت بخواند .

مسأله 753 :

هر گاه انسان عذري دارد که اگر بخواهند در اول وقت نماز بخواند ، ناچار است با تيمم نماز بخواند ، چنانچه بداند که عذر او تا آخر وقت باقي است مي تواند در اول وقت ، نماز بخواند ، ولي اگر مثلاً لباسش نجس باشد يا عذر ديگري داشته باشد و احتمال دهد که عذر او از بين مي رود بنابر احتياط واجب بايد صبر کند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد ، در آخر وقت نماز بخواند ، و لازم نيست به قدري صبر کند که فقط بتواند کارهاي واجب نماز را انجام دهد بلکه اگر براي مستحبات نماز مانند اذان و اقامه و قنوت هم وقت دارد مي تواند با لباس نجس مثلاً نماز را با آن مستحبات بجا آورد .

مسأله 754 :

کسي که مسائل نماز و شکيات و سهويات را نمي داند اگر مطمئن است که در نماز پيش مي آيد ، واجب است آنها را ياد بگيرد ، ولي اگر اطمينان دارد که نماز را به طور صحيح تمام ميکند،مي تواند دراول وقت مشغول نماز شود ، پس اگر در نماز مسأله اي که حکم آن را نمي داند پيش نيايد ، نماز او صحيح است و اگر مسأله اي که حکم آن را نمي داند پيش آيد ، مي تواند به يکي از دو طرفي که احتمال مي دهد ، عمل نمايد و نماز را تمام کند ولي بعد از نماز بايد مسأله را بپرسد که اگر نمازش باطل بوده ، دوباره بخواند .

مسأله 755 :

اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه مي کند در صورتي که ممکن است ، بايد اول قرض خود را بدهد ، بعد نماز بخواند ، و همچنين است اگر کار واجب ديگري که بايد فوراً آن را بجا آورد پيش آمد کند ، مثلاً ببيند مسجد نجس است که بايد اول مسجد را تطهير کند ، بعد نماز بخواند و در هر دو صورت اگر اول نماز بخواند ، معصيت کرده ، ولي نماز او صحيح است .

نمازهائي که بايد به ترتيب خوانده شود

مسأله 756 :

انسان بايد نماز عصر رابعد از نماز ظهر و نماز عشا را بعد از نماز بخواند و اگر عمداً نماز را پيش از نماز ظهر و نماز عشا را پيش از نماز عشا راپيش از نماز مغرب بخواند ، باطل است .

مسأله 757 :

اگر به نيت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد که نماز ظهر را خوانده است ، نمي تواند نيت را به نماز عصر برگرداند بلکه بايد نماز رابشکند و نماز عصر را بخواند و همينطور است در نماز مغرب و عشا و اين مطلب بر اين اساس است که عدول از سابق بلا حق جائز نيست ، ولي عکس آن جائز است .

مسأله 758 :

اگر در بين نماز عصر يقين کند که نماز ظهر را نخوانده است و نيت را به نماز ظهر برگرداند وداخل رکن شود و بعد يادش بيايد که نماز ظهر را خوانده بوده نمازش باطل است و بايد نماز عصر را بخواند ولي اگر پيش از داخل شدن در رکن يادش بيايد بايد نيت را به نماز عصر برگرداند و آلانچه به نيت ظهر خوانده دوباره به نيت عصر بخواند و نمازش صحيح است .

مسأله 759 :

اگر در بين نماز عصر شک کند که نماز ظهر را خوانده يا نه ، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند ولي اگر وقت به قدري کم است که بعد از تمام شدن نماز ، مغرب مي شود بايد به نيت نماز عصر ، نماز را تمام کند و نماز ظهرش قضا ندارد .

مسأله 760 :

اگردر نماز عشا ، پيش از رکوع رکعت چهارم شک کند که نماز مغرب را خواند يانه ، چنانچه وقت به قدري کم است که بعد از تمام شدن نماز ، نصف شب مي شود ، بايد به نيت عشا نماز را تمام کند و بنا بگذرد که نماز مغرب را خوانده است و اگر بيشتر وقت دارد ، بايد نيت را به نماز مغرب بر گرداند و نماز را سه رکعتي تمام کند بعد نماز عشا را بخواند .

مسأله 761 :

اگردرنماز عشا بعد از رسيدن به رکوع رکعت چهارم شک کند که نماز مغرب را خوانده يا نه ، بايد نماز را تمام کند ، بعد نماز مغرب را بخواند ، ولي اگر اين شک در وقت مخصوص به نماز عشا باشد ، خواندن نماز مغرب لازم نيست .

مسأله 762 :

اگرانسان نمازي را که خوانده احتياطاً دوباره بخواند و در بين نماز يادش بيايد نمازي را که بايد پيش از آن بخواند نخوانده است ، نمي تواند نيت را به آن نماز برگرداند ، مثلاً موقعي که نماز عصر را احتياطاً مي خواند اگر يادش بيايد نمکاز ظهر را نخوانده است ، نمي تواند نيت را به نماز ظهر برگرداند .

مسأله 763 :

بر گرداندن نيت از نماز قضا به نماز ادا و از نماز مستحب به نماز واجب جايز نيست .

مسأله 764 :

اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد ، انسان مي تواند در بين نماز نيت را به نماز قضا برگرداند ، ولي بايد بگرداندن نيت ، به نماز قضا ممکن باشد ، مثلاً اگر مشغول نماز ظهر است ، در صورتي مي تواند نيت را به قضاي صبح برگرداند که داخل رکعت سوم نشده باشد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

قضاوت

No image

قرعه کشی

No image

قرائت

No image

قرض الحسنه

No image

قسم

پر بازدیدترین ها

No image

قنوت

No image

قرائت

No image

قمار

No image

قصاص

No image

قرآن کریم

Powered by TayaCMS