احکام غسل کردن‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام غسل کردن‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام غسل کردن

مسأله 378 :

در غسل ارتماسى يا ترتيبى پاک بودن تمام بدن پيش از غسل لازم نيست ، بلکه اگر به فرو رفتن در آب يا ريختن آب - در صورتى که آب معتصم باشد - به قصد غسل بدن پاک شود غسل صحيح است ، و آب معتصم آبى است که به ملاقات با نجس نجس نشود ، مانند آب باران و کر و جارى .

مسأله 379 :

کسى که از حرام جنب شده غسل او با آب گرم اگر چه عرق کند صحيح است ، و احتياط مستحب آن است که با آب سرد غسل کند .

مسأله 380 :

اگر در غسل جايى از بدن نشسته بماند ، چنانچه غسل ارتماسى باشد باطل است ، و اگر ترتيبى باشد حکم آن در مسألهء " 371 " گذشت ، و در هر حال شستن آنچه که عرفا باطن شمرده مى شود - مثل توى گوش و بينى - واجب نيست .

مسأله 381 :

جايى را که شک دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن ، چنانچه قبلا از ظاهر بوده بايد بشويد و اگر قبلا از ظاهر نبوده شستن آن لازم نيست ، و در صورتى که حالت سابقه معلوم نيست - بنابر احتياط واجب - بشويد .

مسأله 382 :

اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد که داخل آن از ظاهر شمرده شود ، بايد آن را شست ، و در غير اين صورت شستن آن لازم نيست .

مسأله 383 :

چيزى را که مانع رسيدن آب به بدن است بايد بر طرف نمايد ، و اگر پيش از يقين به بر طرف شدن آن ، غسل ارتماسى نمايد ، بايد دوباره غسل کند ، و اگر غسل ترتيبى کرده است حکمش همان است که در مسألهء " 372 " گذشت .

مسأله 384 :

اگر موقع غسل شک کند چيزى که مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه بايد وارسى کند تا مطمئن شود که مانعى نيست .

مسأله 385 :

در غسل بايد موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى شود بشويد ، و شستن موهاى بلند واجب نيست ، بلکه اگر آب را طورى به پوست برساند که آنها تر نشود ، غسل صحيح است ، ولى اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممکن نباشد ، بايد آنها را بشويد که آب به بدن برسد .

مسأله 386 :

تمام شرطهايى که براى صحيح بودن وضو گذشت ، مثل پاک بودن آب و مباح بودن آن ، در صحيح بودن غسل هم شرط است ، ولى در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد، و نيز در غسل ترتيبى لازم نيست بعد از شستن هر قسمت فورا قسمت ديگر را بشويد ، پس اگر بعد از شستن سر و گردن صبر کند و بعد از مدتى بدن را بشويد ، يا بعد از طرف راست مدتى صبر کند و بعد طرف چپ را بشويد ، اشکال ندارد ، ولى کسى که نمى تواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى کند ، اگر به اندازه ء غسل و نماز مى شود از او بيرون نيايد ، بايد فورا غسل کند و بعد از آن هم فورا نماز بخواند .

مسأله 387 :

کسى که قصد دارد پول حمامى را ندهد يا بدون اين که بداند حمامى راضى است بخواهد نسيه بگذارد اگر چه بعد حمامى را راضى کند غسل او باطل است .

مسأله 388 :

اگر حمامى راضى باشد که پول حمام نسيه بماند ، ولى کسى که غسل مى کند قصدش اين باشد که طلب او را ندهد ، يا از مال حرام بدهد غسل او باطل است

مسأله 389 :

اگر پولى را که خمس آن را نداده است به حمامى بدهد ، مرتکب حرام شده و غسل او باطل است .

مسأله 390 :

اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير کند ، و پيش از غسل شک کند که چون در خزينه تطهير کرده حمامى به غسل کردن او راضى است يا نه ، غسل او باطل است ، مگر اين که پيش از غسل حمامى را راضى کند .

مسأله 391 :

اگر شک کند که غسل کرده يا نه بايد غسل کند ، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده يا نه ، در صورتى که احتمال بدهد که وقت غسل ملتفت بوده ، غسلش صحيح است .

مسأله 392 :

اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند - مثلا بول کند - بنابر احتياط واجب غسل را تمام کند و اعاده نمايد و وضو هم ضميمه کند مگر اين که از غسل ترتيبى به غسل ارتماسى عدول کند .

مسأله 393 :

اگر از جهت تنگى وقت وظيفهء مکلف تيمم بوده ولى به خيال اين که به اندازه ء غسل و نماز وقت دارد غسل کند ، در صورتى که به قصد طهارت از جنابت يا قرائت قرآن مثلا غسل نمايد غسل او صحيح است ، و اگر قصد کند براى خواندن آن نماز به نحوى که اگر امر به نماز نباشد قصد غسل نداشته باشد ، آن غسل باطل است .

مسأله 394 :

کسى که جنب شده و نماز خوانده اگر شک کند که غسل کرده يا نه ، چنانچه احتمال بدهد که وقت شروع به نماز ملتفت بوده ، نماز او صحيح است ، ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل کند ، و در صورتى که بعد از نماز حدث اصغر از او صادر شده باشد بايد وضو هم بگيرد ، و نمازى را هم که خوانده اگر وقت باقى است اعاده کند ، و اگر وقت باقى نيست قضا نمايد .

مسأله 395 :

کسى که چند غسل بر او واجب است ، مى تواند آنها را جدا جدا انجام دهد ، ولى بعد از غسل اول براى بقيه نيت وجوب نکند ، و همچنين مى تواند به نيت همهء آنها يک غسل به جا آورد ، بلکه اگر يک غسل معين از آنها را قصد کند ، از بقيه کفايت مى نمايد .

مسأله 396 :

اگر بر جايى از بدن آيهء قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد ، چنانچه بخواهد غسل ترتيبى به جا آورد بايد آب را طورى به بدن برساند که مس آن نوشته نشود ، و همچنين است اگر بخواهد وضوى ترتيبى بگيرد و بر بعض اعضاى وضو آيهء قرآن باشد ، و همچنين بنابر احتياط واجب اگر اسم خداوند متعال باشد ، و در غسل و وضو مراعات احتياط نسبت به اسماء انبيا و ائمه و حضرت زهرا ( عليهم السلام ) مستحب است .

مسأله 397 :

کسى که غسل جنابت کرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلکه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضهء متوسطه و با غسلهاى مستحب که در مسألهء " 650 " مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحب آن است که وضو هم بگيرد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام مسجد

No image

واجبات نماز

No image

نماز جماعت

No image

نماز جمعه

No image

نماز مسافر

پر بازدیدترین ها

No image

نماز قضا

No image

اعتکاف

No image

غسل

No image

نماز مسافر

No image

نماز جماعت

Powered by TayaCMS