احکام عزاداری

احکام عزاداری

نظر حضرتعالی در مورد قمه زنی و شرح آیه ۳۲ سوره حج در ادله مراجعی که قمه زنی را با توجه به آیه شریفه آیه ۳۲ سوره حج از شعایر دینی جایز و مستحب دانسته اند، همچنین با توجه به احادیثی دیگر و به بعضی از احادیث.

قمه زدن ترک شود.

۸۹/۳/۵

قمه و زنجیر چاقویی زدن و تیغ کشیدن در مجالس عزای اهل بیت از چه حکمی دارد؟

چیزی که در شرایط کنونی، مایه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ، جایز نیست. چیزی که مایه تعظیم شعایر است یا سبب هتک نیست،مانند زنجیر زدن، جایز است.

۸۰/۱۲/۱

گفتن ذکرهایی مثل خدای من حسین است، من على اللهیم و لا إله إلا فاطمه چه حکمی دارد؟

باید ترک شود.

۸۰/۱۲/۱

در مراسم عزای سیدالشهداء علیشه لطمه زدن به صورت به دور از ریا و تظاهر، چه حکمی دارد؟

صرف نظر از حکم لطمه زدن به صورت در مصیبت، انجام چنین کاری اگر موجب ضرر قابل اعتنا نباشد، اشکال ندارد.

۸۱/۴/۱۲

هروله کردن (حالتی بین راه رفتن و دویدن) همراه با سینه زنی در مراسم عزاداری، چه حکمی دارد؟

هروله ذاتا اشکال ندارد، ولی اگر موجب وهن عزاداری شود،اشکال دارد.

۸۱/۴/۱۲

سینه زدن با بدن برهنه، به دور از چشم نامحرم چه حکمی دارد؟

در صورتی که مصون از نگاه نامحرمانه - نه خصوص نامحرم - باشد، اشکال ندارد.

۸۱/۴/۱۲

در برخی مجالس که برای بزرگداشت اهل بیت از برپا می شود، مسایلی به چشم می خورد؛ از جمله:

١. تصريح به الفاظی که دلالت بر الوهیت اهل بیت علم دارد؛ مانند لا إله إلا علی و ...

۲. خواندن اشعار و بیان مطالبی که مقام خداوند را در برابر اهل بيت علیه السلام پایین می آورد؛ مانند خدا عکس علی را ماچ میکرد.

٣. انجام بعضی کارها در منظر مردم، برای اظهار ذلت در برابر اهل بیت علی و مانند آویختن زنجیر به گردن و درآوردن صدای حیوانات.

۴. نسبت دادن برخی امور به اهل بیت علی که به ظاهر باعصمت آنان منافات دارد.

برخی افراد در توجیه این اعمال که در آن شائبه حرمت وجود دارد، می گویند: دستگاه امام حسین علیه السلام، از محدوده فقه خارج است. لطفا با بیان نظر شریفتان، راهگشای ما برای دستیابی به بینشی به دور از اشتباه و بهره مندی صحیح از مجالس اهل بیت علیظ باشید.

1. اهل بیت عصمت و طهارت علينا همتای قرآن کریم، معصوم و حجت الهی اند.

۲. تعظيم شعائر اهل بیت علیه مورد ترغيب اكيد شارع مقدس است.

٣. در تمام مراسم، لازم است از غلو پرهیز شود.

۴. لازم است در همه مراسم، از گفتار یا رفتاری که موجب هتک مقام شامخ امامت و وهن خاندان عصمت یا اهانت به اصل عزاداری است، احتراز شود.

۵. نهضت سید الشهداء علیه برای احیای حق و اماته باطل بود؛ کاری که حق نباشد، انجام دادن آن مخالف هدف قیام حسینی (ارواحنا فداه) است.

۸۱/۱/۲۲

جمعی از شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت لان هستیم که همه ساله در ایام ماه محرم و صفر از سالیان دراز تاکنون عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه، و دیگر ائمه معصومین علی را در نقش تعزیه و شبیه خوانی در شهر مذهبی سیدان فارس - که سرای سادات و دارالمؤمنین است - و دیگر گرای فارس و خود شهر شیراز اقامه میکنیم و طریقه اش آن است که مرد لباس مخصوص زنانه نمی پوشد بلکه پیراهن سیاه عربی پوشیده و با پارچه سیاه تا روی بینی را می پوشانند و اطفال هم لباس عربی پوشیده و زبان حال می خوانند، اجتماع مرد و زن هم مختلط نمیباشد و آواز غنا در کار نیست، ساز و شیپور و طبل که مخصوص عزاداری است، به صورت مارش عزا می نوازند و اشعار تعزیه ما را شاعر گرانقدر مرحوم آقای میرزا علیجان کاویانی راد متخلص به سکوتی - که از اساتید تعزیه در ایران بوده - از نص احادیث شیعه به دست آورده است، نسخهها در بین نسخههای سراسر ایران بی نظیر می باشد و ایشان از اهل داراب کلاه ساری بوده اند که برای برپایی عزای امام حسین علل به سراسر ایران مسافرت کردند، اجرای مراسم تعزیه ایشان را به فارس کشانیده و در آنجا ساکن و مدفون شده اند و حدود سیصد مجلس تعزیه از ایشان به یادگار مانده که قابل تحسین است، حتی الامکان در مجالس ما اشعار دروغ خوانده نمیشود و مجالس، با شکوه خاص برگزار میگردد و به کثرتی شور و گریه برپا می شود که قابل توجه است. رفتن در همچون مجالس و گرفتن اجرت و اقامه آن چه صورت دارد؟

1. در صورت حفظ همه شرایط مرقوم در استفتاء، اقامه، شرکت و تهیه مقدمات جایز بلکه راجح است.

۲. چون هدف نهضت سیدالشهداء علیه السلام استنقاذ بندگان خدا از جهالت و ضلالت بود، نباید طرزی رفتار کرد که تعزیت به جای تعلیم و تربیت و تزکيه نفوس قرار گیرد.

۸۷/۱/۲۲

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام عزاداری

Powered by TayaCMS