احکام طلاق

احکام طلاق

مرد و زن شیعی که قانون و شرعا همسر یکدیگرند، توسط دادگاه خانواده پاکستان مطلقه شدند در حالی که مرد از اجرای این صیغه ناراضی است، زیرا این کار عذابی برای خانواده خود و همسرش است. آیا این طلاق از نظر شریعت ما معتبر و اجراء شده محسوب می شود؟ اگر شوهر حضور نداشته باشد و به زور زنش را طلاق بدهند، او چه باید بکند؟

زن یادشده، مدت ۱۰ ماه است با پدر و مادرش زندگی میکند که در این مدت هیچ گونه تماس و معاشرتی با شوهر نداشته است؟ آیا این زن بعد از طلاق باید عده را رعایت کند؟

١. اگر مسئول دادگاه بر طبق مذهب شیعه و حضور دو شاهد عادل صیغه طلاق را جاری کرده، طلاق صحیح است.

٢. اگر نگرانی شوهر در حد اجبار نباشد، طلاق صحیح است

٣. اگر شوهر وظایف خود و حقوق همسرش را رعایت می کرده و در این حال بدون اذن او طلاق حاصل شود، باطل است

۴. در صورت صحت طلاق باید از زمان طلاق عده نگه داشته بشود

۸۳/۲/۲۳

مردی، در وکالت رسمی، حق طلاق را به همسرش وامی گذارد. همسر پس از اخذ وكالتنامه، در غیاب شوهر و بدون اطلاع وی، با طرح دعوا در محکمه و صدور حکم، طلاق می گیرد. از آنجا که بکارت زن از نوعی بوده که علیرغم آمیزش، قابل برگشت بوده است( حلقوی یا ارتجاعی )، دادگاه به استناد نظر پزشکی قانونی، وی را دوشیزه و غير مدخوله شمرده و نوع طلاق را "بائن غير مدخول بها" تعیین کرده است. زوجه نیز، مهريه خود را بذل و به موجب وکالتنامه از طرف شوهر قبول میکند؛ در صورتی که در طی چهار سال زندگی مشترک آنان، آمیزش و آداب زناشویی صورت گرفته بود. شوهر هم، على رغم اطلاع از اصل طلاق، تا مدتی پیش، از نوع طلاق و حوادث مرتبط، بی اطلاع بوده است. بعد از طلاق و در ایام عده، ارتباط زن و مرد مجددا برقرار گشته است. اکنون پرسش این است:.. گفتنی است، زن، پس از طلاق، به استناد همین موضوع، شناسنامه جدید می گیرد و نام شوهرش را از آن حذف می کند.

۱. آیا اساس این طلاق از نظر شرع صحیح است؟

٢. با توجه به اینکه نوع طلاق بائن، بر اساس مدخوله نبودن و به اشتباه، تشخیص و تعیین گردیده می توان گفت طلاق بائن نبوده و رجعی محسوب میشود و ارتباط زن و مرد پس از طلاق در حکم رجوع بوده است؟

٣. آیا تدلیس زن در اصل حکم طلاق و صحت آن اثر دارد؟

۴. آیا زن و مرد با توجه به توضیحات، هنوز به هم محرم اند؟

۵. چنانچه زن بخواهد ازدواج کند، مجددا باید صیغه طلاق جاری و عده نگه دارد؟

۶. با توجه به سؤال شماره ۴ و در صورت زن و شوهر بودن:

الف) چنانچه زن با مرد دیگری ازدواج کرده باشد و بعدا حکم مسئله را بفهمد چه حکمی دارد؟

ب) چنانچه زن این حکم را نپذیرد و با مرد دیگری ازدواج کند، به لحاظ شرعی چه حکمی برای زن، همسر اول و همسر دوم وی وجود دارد؟

ج) با توجه به لزوم حفظ آبرو و عرض زن و خانواده وی خواهشمند است راهنمایی بفرمایید وظیفه همسر اول در خصوص این حکم چیست؟

1. طلاق زن از طرف شوهر، به استناد وکالت از او صحیح است.

۲. طلاق مزبور در سؤال، بر اثر بذل مهریه، بائن است نه رجعي.

٣. تدلیس زن، اثری در صحت طلاق؛ یا بائن بودن آن ندارد، زیرا تدليس، راجع به غير مدخول بها بودن است نه درباره بذل مهر

۴. زن و شوهر در مفروض استفتاء محرم نبوده و در صورت جهل به حكم؛ یا جهل به موضوع، آمیزش آنها از قبیل وطی به شبهه محسوب می شود، چون زن درخواست مهر نکرده است.

۵ ازدواج زن بعد از عده ( وطی شبهه ) با همسر دیگر بدون اجرای صیغه طلاق جائز است

۱۳۹۱/۱۱/۱

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام طلاق

No image

ازدواج با فرق اسلامی

No image

ازدواج موقت

No image

سببهای محرمیت

No image

شرط ضمن عقد

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه ازدواج

No image

ازدواج با فرق اسلامی

No image

مهریه

No image

احکام طلاق

No image

سببهای محرمیت

Powered by TayaCMS