اعتبار علم قاضى

اعتبار علم قاضى

اعتبار علم قاضى

سوال 1843 :

گاهى قاضى از طريق تصاوير يا گفتگوى متخاصمين در دادگاه يا محتويات پرونده و قرائن موجود، علم حاصل مى کند، آيا مى تواند طبق چنين علمى حکم کند؟ و آيا

(صفحه485)

فرقى بين حق الله و حق الناس وجود دارد؟

جواب :

بلى; قاضى مى تواند به علم خود از هرطريقى حاصل شود، حکم کند. و فرقى بين حق الله و حق الناس نيست; ولى در خصوص حق الناس، حکم منوط به مطالبه ذى حق است.

سوال 1844 :

علمى که براى قاضى از طريق مشاهده و حس و خارج از محتويات پرونده حاصل مى شود، آيا حجيت دارد؟ بر فرض اعتبار، اگر با اقرار و شهادت تعارض کند، کدام مقدم است؟

جواب :

علم قاضى از هرطريق حاصل شود، مى تواند منشأ حکم حاکم قرار گيرد. و فرقى ميان حق الله و حق الناس نمى کند. و ظاهر آن است که فرقى بين قضات نيز وجود ندارد. و هر قاضى که تصدى حکم براى او جايز باشد، مى تواند طبق علم خود حکم کند. و علم قاضى بر اقرار و شهادت مقدم است.

سوال 1845 :

آيا صرف علم قاضى براى اثبات جرم، کافى است؟

جواب :

علم قاضى شرع حجت است، و مى تواند طبق آن حکم کند.

سوال 1846 :

آيا به نظر حضرتعالى قاضى بايد مجتهد باشد، يا قاضى مأذون نيز مجاز به حکم است؟

جواب :

قاضى منصوب مى تواند غير مجتهد باشد، ولى بايد طبق قوانين و مقررات نصب حکم کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

No image

عقل

No image

درک وقوفین

No image

واجبات منى

No image

حلق و تقصیر (حج)

No image

تقلید ابتدایى از میّت

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز طواف

No image

بیتوته در منا

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

طواف وداع

No image

قرائت

پر بازدیدترین ها

No image

محرمات احرام

No image

بیتوته در منا

No image

مکان احرام

No image

قرائت

No image

طواف وداع

Powered by TayaCMS