رائت در دو رکعت اخیر

رائت در دو رکعت اخیر

قرائت در دو رکعت اخير

1 - در رکعت سوم نماز مغرب ودو رکعت اخير ظهر وعصر وعشا،نمازگزار مخير است بين قرائت سوره حمد به تنهايى يا تسبيحات‌اربعه يعنى سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ‌ِ وَلاَ إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ. اين نظر موافق‌احتياط است اما اقوا اين است که هرنوع تسبيح وذکر ودعا کفايت‌مى‌کند ومقيد بودن به ذکر خاص، لازم نيست.

2 - بهتر اين است که نماز گزار در کنار تسبيحات وذکر ودعا،استغفار يعنى "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَأَتُوبُ إِلَيْهِ" يا "اللَّهُمَّ اغْفِر لِى" ومانند آنرا نيزبيفزايد.

3 - قرائت تسبيحات و ذکر و دعا در دو رکعت اخير، بهتر از قرائت‌فاتحه است چه نمازگزار منفرد باشد يا امام جماعت يامأموم، ودرروايتى آمده است که براى امام جماعت، بهتر است فاتحه را بخواند.شخص مکلف به هريک از اين دو نظر، به عنوان تعبّد وتسليم امرخداوند، عمل کند جايز است.

4 - بنابر نظر اقوا، يکبار تسبيح گفتن کفايت مى‌کند ولى احتياط اين‌است که سه بار تکرار نمايد واگر از سه بارهم زيادتر بخواند اشکال‌ندارد به شرطى که به نيت ذکر بطور عموم بجا آورد نه به عنوان اينکه‌جزء خواسته شده از اجزاى نماز است.

5 - اگر وقت نماز بسيار تنگ باشد، واجب است به يک بار تسبيح‌گفتن اکتفا نمايد.

6 - اگر نماز گزار به گمان اينکه در رکعت اول يا دوم است، سوره‌فاتحه را بخواند، بعد معلوم شود که در رکعت سوم يا چهارم بوده‌است، نماز او صحيح بوده واعاده قرائت يانماز لازم نيست. اما اگر به‌گمان اينکه در رکعت سوم يا چهارم است، تسبيحات را بخواند، بعدروشن شود که در رکعت اول يادوم بوده است، اگر در اثنا يا بعد ازرکوع متوجه شده باشد، چيزى براو نيست ونمازش صحيح است، امااگر قبل از رکوع متوجه شده باشد، بايد فاتحه وسوره را بخواند وبعدازنماز هم ازباب احتياط، به خاطر زياد شدن تسبيحات، دوسجده سهوبجا آورد.

Powered by TayaCMS