مقدّمه‌

مقدّمه‌

مقدّمه‌

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌

الحمد للَّه ربّ العالمين، وصلّى اللَّه على النبىّ المصطفى وآله‌الطاهرين، واللعنة على أعدائهم أعداء الدين.

آيا مى‌دانى که چرا نماز ستون دين است؟ و حکمت اينکه اگرنماز مورد قبول حضرت حقّ واقع شود، ساير اعمال انسان هم‌قبول مى‌شود و اگر نماز رد شود، ماسواى آن هم رد مى‌شود،چيست؟

رمز و راز مسأله دراين است که نماز ذکر و ياد خدا و نيايش به‌درگاه اوست. تو در محراب نماز و در آن هنگام که پروردگاررحمان و رحيم خود را مى‌خوانى، با او سخن مى‌گويى و در آن‌هنگام که از قرآن مجيد در نماز قرائت مى‌کنى، سخن خدايت رافرا مى‌گيرى، يعنى انسان نماز گزار هم با خدا سخن مى‌گويد و هم‌سخنان خدا را دريافت مى‌کند.

در فرداى قيامت که در محضر خداوند حضور مى‌يابى، نمازت‌به بهترين شکل و نيکوترين صورت در کنارت مى‌ايستد تا تو راشفاعت کند.

به همين جهت بر تو لازم است که اوقات نمازت را ميعادگاه‌ملاقات و ديدار با پروردگار جهان قرار بدهى و براين باور باشى‌که وقت نماز، وقت ديدار با خداوند است و لذا بر تو است که درهنگام وضوء با طهارت گرفتن و پاکيزه ساختن، خود را از نظرروانى و روحى براى اين ملاقات آماده سازى و با اذان و اقامه به‌استقبال آن بروى و با تکبير گفتن در آغاز و افتتاح نماز، از شرّوسوسه‌گر خنّاس، به خداوند پناه ببرى. پس بر تو لازم است درآيات سوره حمد و هر سوره ديگرى که بعداز حمد انتخاب مى‌کنى،چنان تدبّر و تأمّل نمائى گواينکه اين آيات را بطور مستقيم ازخداوند دريافت مى‌کنى و در هنگام رکوع و سجود با تقديس‌و تسبيح خداوند و زارى و تضرّع در پيشگاه او و در خواست‌حوايج خود از او، به او تقرّب بجويى و خود را به مقام ربوبى اونزديک سازى و در تشهّد هم به عبوديت او و رسالت حضرت‌محمّدصلى الله عليه وآله اقرار نمايى.

اگر با توفيق و کمک خداوند، خود را با نمازت منسجم‌وهماهنگ سازى و با روح نماز دمساز شوى، زندگى تو دگرگون‌مى‌شود و توأم با صلاح و رستگارى، تکامل مى‌يابد و تو هر روزخود را بهتر از گذشته خواهى يافت.

اکنون اين رساله کوتاه که در باب افعال و اعمال نماز در اختيارشما قرار دارد، پراست از آيات و روايات و احکامى که دراين باب‌از قرآن و سنّت استنباط شده است. وقتى اين کتاب را مطالعه‌مى‌کنى، متون آيات و روايات را به نيکى مورد تأمّل قرار بده زيرااين متون، ابزار هدايت و سرچشمه نور و روشنايى است.

درست است احکام شرعى‌اى که فقها بيان کرده‌اند، مسايلى‌است که تقيّد و التزام به آنها واجب ا ست زيرا فقها از "اهل ذکر"هستند و خداوند سبحان به انسانها دستور داده است که مسايل‌خود را از آنها بپرسند.

)فَسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُم لاَ تَعْلَمُونَ(1)).

يعنى: "اگر نمى‌دانيد از آگاهان و اهل ذکر بپرسيد."

امّا بايد قبول کرد که متن آيات و روايات، مزايا و ويژگيهاى‌خاصّى دارد و مشتمل بر لطايف، ظرافتها و نکته‌هاى فراوانى است‌که دل را زنده مى‌کند و مؤمن را به روح احکام شرعى نزديک‌مى‌گرداند.

از خداوند سبحان مى‌خواهيم که اين رساله کوتاه و مختصر رااز ما بپذيرد و عمل به آن را مجزى قرار بدهد.

انّه ولىّ التوفيق‌

محمّدتقى المدرسى‌

13 ربيع الاوّل 1420ه. ق‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مقدّمه‌

No image

مقدّمه‌

No image

مقدّمه‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیة الکرسى

No image

صلوات برپیامبر

No image

قرآن بعد از نماز صبح

No image

بعد از نماز ظهر

پر بازدیدترین ها

No image

مکروهات

No image

حدیث شریف

No image

تفصیل احکام

No image

حدیث شریف

No image

حدیث شریف

Powered by TayaCMS