فرقهاى احکام وضو و غسل

فرقهاى احکام وضو و غسل

فرقهاى وضو و غسل

1- در وضو، حتما بايد از بالا به پايين شسته شود به خلاف غسل.

توضيح المسائل، مسأله 380 و 243.

2- در غسل، بايد آب به پوست‌بدن برسد، به خلاف وضو که اگر پوست صورت از لاى موها پيدا نباشد، لازم نيست.

توضيح المسائل، مسأله 374، 240.

3- در وضو، موالات شرط است، به خلاف غسل ترتيبى الا غسل مستحاضه و مسلوس و مبطون.

عروة‌الوثقى، ، احکام غسل جنابت، مسأله 8 و توضيح المسائل، مسأله 283.

4- اگر در وضو در شستن مقدارى از عضو قبلى شک کند و وارد عضو بعدى هم شده باشد، بايد برگردد -البته تا وقتى که کثيرالشک نشده باشد و الا اعتنا نکندبه خلاف غسل ترتيبى که اگر داخل عضو بعدى نشده، بايد برگردد و اگر وارد شد لازم نيست‌برگردد،مگر شکش در طرف چپ باشد که بايد ولو بعد از زمانى شک کند، آنجا را به نيت غسل بشويد.

عروة‌الوثقى، فى احکام غسل الجنابة،مسأله 11.

5- با تمام وضوها مى‌شود نماز خواند، به خلاف غسل که فقط با غسل جنابت مى‌شود نماز خواند و با بقيه غسلها بايد وضو هم بگيرد، ولى با غسل جنابت نبايد وضو گرفت. توضيح المسائل، مسأله 322، 391.

6- اگر بعد از وضو مانعى در يکى از اعضاى وضويش ببيند و يقين کند که در وقت وضو بوده و موالات هم به هم خورده، وضو باطل است، به خلاف غسل که در غسل ارتماسى باطل است، ولى در غسل ترتيبى باطل نيست و بايد به طورى که در فرقهاى غسلها گفتيم عمل نمايد.

توضيح المسائل، مسأله 290، 365، 396.

کسى که در وسط غسل حدث از او سرزده است: - حدث اصغر بوده که در اين صورت غسلش باطل نيست، چه غسلش جنابت‌باشد يا بقيه اغسال، ولى بايد بعدش براى نماز حتما وضو بگيرد و احتياط مستحب آن است که بعد از تمام شدن غسل، دوباره غسل را اعاده کرده و وضو هم بگيرد و يا از همان جا غسل را رها کرده و دوباره از سر شروع کند و وضو هم بگيرد، ولى حضرت امام مى‌فرمايند: اگر مى‌خواهد آن را رها کرده و دوباره شروع کند، موافق احتياط آن است که اگر غسل قبلى به صورت ارتماسى بوده اين را هم به صورت ارتماسى، و اگر به صورت ترتيبى بوده، اين را هم به صورت ترتيبى انجام دهد.

عروة‌الوثقى، مستحبات غسل جنابت، مسأله 18.

- حدث اکبر بوده: - مانند حدث سابقى است که براى آن غسل مى‌کرده، که در اين صورت‌استبايد غسل را دوباره انجام دهد. عروة‌الوثقى، مستحبات غسل جنابت،مسأله 9.

- غير حدث سابق است که در اين صورت غسل قبلى باطل نشده و تمامش مى‌کند و دوباره به نيت‌حدث جديد غسل مى‌کند و جايز هم هست که غسل قبلى را از همان جا رها کرده و دوباره به نيت هر دو، يک غسل انجام‌مى‌دهد و بعد براى نمازش وضو هم مى‌گيرد، اگر دو حدث جنابت نبوده و يا اولى جنابت نبوده و اما اگر حدث دومى جنابت‌بوده، وضو لازم نيست، چه آن غسل را تمام کرده و دوباره غسل جنابت را مستقلا انجام دهد يا از همان جا رها کرده و به نيت هر دو يک غسل نمايد. ولى حضرت امام همان گونه که در حدث اصغر گفته شده مى‌فرمايند: موافق احتياط آن است که اگر مى‌خواهد آن غسل را دوباره انجام دهد، توجه داشته باشد که اگر غسل قبلى را به صورت ارتماسى انجام مى‌داده اين را هم ارتماسى انجام دهد و اگر ترتيبى بوده، ترتيبى انجام دهد.

عروة‌الوثقى، مستحبات غسل جنابت، مسأله 19.

يادآورى

1- بايد توجه داشت که اين مسأله (رخ دادن حدث در بين غسل) درباره غسل ترتيبى متصور است; اما در باره غسل ارتماسى که به صورت دفعى انجام مى‌شود، تصور ندارد.

عروة‌الوثقى، مستحبات غسل جنابت، مسأله 8.

2- حدث اصغر در غسلهاى ارتماسى موجب بطلان آنها نمى‌شود، مگر غسلهاى مستحبى که براى آنجام دادن کارى مستحب شده‌اند; مانند: غسل زيارت و غسل احرام که بعيد نيست در اين گونه موارد موجب بطلان آنان بشود.

عروة‌الوثقى، مستحبات غسل جنابت، مسأله 10.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

علل جنابت

No image

غسل مس میت

No image

مستحبات غسل جنابت

No image

غسل میت

Powered by TayaCMS