مصالح ساختمانى مسجد

مصالح ساختمانى مسجد

مصالح ساختمانى مسجد

33-مصالح ساختمانى مسجد،اعم از آجر و سنگ‌و سيمان و گچ و مانند آن که در ساختن ديوار و کف وسقف مسجد بکار مى‌رود،بايد پاک باشد و بنابراحتياط واجب آنچه در سمت‌بيرونى ديوار مسجدبکار مى‌رود،مانند سنگها و آجرهاى تزيينى و غير آن‌نيز بايد پاک باشد (1) .

34-به کار گرفتن کارگر و بناى غير مسلمان درساختن مسجد،در صورتى که سبب نجس شدن‌ساختمان مسجد مى‌شود و تطهير آن امکان ندارد، جايز نيست (2) .

35-ساختن مسجد در محلى که چاه فاضلاب وامثال آن بوده اشکال ندارد،ولى بنابر احتياط واجب‌ابتدا بايد نجاست محل را بر طرف کرده و سپس‌مسجد بسازند،مثلا خاکهاى نجس را بر دارند و به‌جاى آن زير زمين بسازند يا با خاک پاک پر کنند (3) .

36-فروختن در و پنجره،و چيزهاى ديگر مسجدحرام است و اگر مسجد خراب شود بايد:

آنها را در تعمير و بازسازى همان مسجد به کارببرند.

اگر در آن مسجد قابل استفاده نباشد،بايد درمسجد ديگر مصرف شود.

اگر به درد مسجدهاى ديگر هم نخورد،مى‌توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است‌در تعمير همان مسجد و گر نه در مسجد ديگر صرف کنند (4) .

37-بردن مصالح ساختمانى،حتى خاک و ريگ ازمسجد جايز نيست،مگر خاکهاى اضافى (5) .

-س:در يک روستاى همجوار،مسجدى کهنه‌وجود دارد و روستاى مذکور فاقد سکونت و مخروبه‌شده است،اهالى در نظر دارند در روستاى جديد که‌کوچ نموده‌اند مسجد را توسعه داده و چوبها و سايرمصالح مسجد قبلى را به فروش برسانند و در مسجدتازه احداث،مصرف نمايند،لذا تقاضا مى‌شود اگر ازنظر شرعى اشکالى ندارد جواب را مرقوم فرمائيد.

ج-اشکال دارد (6) .

38-س:اگر از لوازم تعمير مسجد-نو يا کهنه‌از قبيل آجر و گچ و غيره اضافه بيايد،خريد و فروش‌آن براى منزل شخصى،جايز است‌يا نه؟

ج-اگر براى مسجد مذکور بى‌مصرف باشد بايد صرف در مسجد ديگر شود و چنانچه‌در مسجد ديگر هم بى‌مصرف باشد،جايزاست‌بفروشند و وجه آن را صرف همان‌مسجدى که مصالح،جهت آن تهيه شده بودبنمايند و اگر آن مسجد،احتياج نداشته باشدصرف در مسجد ديگر کنند (7) .

آيت‌الله گلپايگانى قدس‌سره

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصالح ساختمانى مسجد

No image

مناره و محراب مسجد

No image

ستونهاى مسجد

No image

احکام وضوخانه مسجد

No image

مسجد فضایى

پر بازدیدترین ها

No image

مصالح ساختمانى مسجد

No image

پى‌نوشتها:

No image

احکام وضوخانه مسجد

No image

نقاشى و تزیین مسجد

No image

مسجد فضایى

Powered by TayaCMS