ورزش
سوال 2184 :
بـرخـى ورزشـها از بيگانگان آموخته شده و آداب مخصوص تشکر و احترام را نيز به همراه آورده مخصوصا درورزشهاى رزمى , پاى بندى به اين آداب چه حکمى دارد ؟
جواب :
مادام که در آنها کار خلاف شرعى نباشد اشکالى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2185 :
در بـعضى از سبکهاى ورزشى , استادکار لابه لاى آموزش فنون رزمى مطالبى را از عقايد غير اسلامى , معمولا به طورمرموز و در پوشش آيات و روايات القا مى کند , شرکت در اين آموزشها , چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر موجب سست شدن عقيده باشد اشکال دارد , و لازم است ازاينهايى که تعليم مى بينند کسانى در کلاس حاضر شوند و به مربى تذکر دهند که معنى آيه يا روايات آن طور نيست که اومى گويد , واللّه العالم .
سوال 2186 :
بـر فـرض سوال قـبـل , استادان فقط فنون ورزشى اين سبکها را آموزش مى دهند , و از آموزش عقايد خوددارى مى کنند , شرکت در کلاسهاى اين اساتيد چه حکمى دارد ؟
جواب :
اشکالى ندارد , ولى آموزش عقايد در حد واجب از شخص ساقطنمى شود , واللّه العالم .
سوال 2187 :
آيا مى توان ورزشکارى نه مربى گرى ورزش را , به عنوان شغل انتخاب کرد ؟
جواب :
شـغـلـى که در شرع ترغيب شده است که انسان داشته باشد وبى کار نماند شامل بازى نمى شود , واللّه العالم .
سوال 2188 :
حـکـم نـمـاز و روزه در يـک سفر که براى شرکت در يک مسابقه ورزشى انجام مى شود , چيست ؟
جواب :
اگر شرکت در مسابقه ورزشى حلال باشد , احکام سفر مباح رادارد , واللّه العالم .
سوال 2189 :
در يـک مـسابقه رزمى اگر ورزشکارى از قوانين سرپيچى نمايد خود مجروح مى شود , آيا خود ضامن هست يا حريف يا داور يا مربى ؟
جواب :
آن کسى که او را مجروح کرده است , واللّه العالم .
سوال 2190 :
بـعضى مربيان حرکات ورزشى را به درستى اموزش نمى دهند و اين باعث ناراحتيهايى در مفاصل و اندام ورزشکارمى گردد , آيا مربى ضامن است ؟
جواب :
مـربـى ضمان ندارد , و شخص در موارد احتمال خوف ضرر بايداقدام به اين عمل نکند تا مطمئن شود که در اثر اين عمل خطرى متوجه او نمى شود , واللّه العالم .
سوال 2191 :
بـرخـى جـوانـان تـوجـه زيادى به ورزش ندارند که سبب توانمندى جسمى مى شود , اين بى توجهى چه صورتى دارد ؟
جواب :
تقويت عضلات موقوف به ورزش تنها نيست .
با کار کردن مفيدهم مى شود عضلات را تقويت نمود , واللّه العالم .
سوال 2192 :
تماشاى مسابقات ورزشى از تلويزيون ـ که نفع جدى براى کسى ندارد ـ چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر تضييع وقت نباشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2193 :
تماشاى مسابقات ورزشى مردان از تلويزيون ـ در حالى که شورت و زير پوش يا فقط شورت به تن دارند ـ چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر تواءم با الذاذ جنسى و يا موجب بى عفتى باشد , جايز نيست ,واللّه العالم .
سوال 2194 :
احـترام ويژه اى که به هنگام وارد شدن به گود , درورزشهاى باستانى هست , چه حکمى دارد ؟
جواب :
اين امور عادات است و شرک حساب نمى شود و حرمتى ندارد ,واللّه العالم .
سوال 2195 :
افـرادى طـرفـدارى از تـيمى خاص مى کنند و نسبت به تيم مورد علاقه , تعصب شديدى دارند , اين گونه طرفداريها وتعصبات چه حکمى دارد ؟
جواب :
مـادامـى کـه مـوجب خارج شدن آنان از حدود حلال و حرام ( مثل دروغ گفتن به نفع تيم مورد عـلاقـه و اذيـت کـردن طـرفـداران تـيـم مـقـابـل ) نـبـاشد اشکالى ندارد , ولى تعصب , اخلاق پسنديده نيست , واللّه العالم .
سوال 2196 :
بازى هايى که هيچ گونه فايده اى ندارند و صرفا سرگرمى محسوب مى شوند , چه حکمى دارند ؟
جواب :
حرام نيست , ولى مکروه است , واللّه العالم .
سوال 2197 :
آيا رضايت والدين براى شرکت در کلاسهاى ورزشى ,شرط است ؟
جواب :
اگر نهى کنند و مخالفت آنها موجب تاءذى آنها بشود , اشکال دارد ,واللّه العالم .
سوال 2198 :
آيا والدين مى توانند کودکان غير بالغ خود را از شرکت درکلاسهاى ورزشى بازدارند ؟
جواب :
طبق مصلحت کودک مى توانند , واللّه العالم .
سوال 2199 :
مـربى ورزش بدون اجازه والدين کودکى نابالغ او را به کلاس راه مى دهد کودک نيز بدون تقصير مربى در سانحه ورزشى مجروح مى گردد , آيا مربى ضامن است ؟
جواب :
اگـر بـه دعـوت مربى کودک به کلاس مزبور رفته باشد مربى ضامن است .
و اگر کودک خودش بدون دعوت مربى به کلاس رفته باشد مربى ضامن نيست , واللّه العالم .
سوال 2200 :
شـرکـت در مـسـابقات بين المللى در کشورى که دشمن مسلمين محسوب مى شود , چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر تقويت دشمن مسلمين نباشد و اظهار قوت مسلمين باشد ,مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2201 :
شـرکت در مسابقاتى که باخت در آن , سرشکستگى کشوراسلامى را در پى خواهد داشت , چه حکمى دارد ؟
جواب :
مـجـرد بـاخـتن عتک حرمت حساب نمى شود .
و اگر به مسابقه دهندگان يا به مملکت اسلامى توهين کنند هتک حساب مى شود ,واللّه العالم .
سوال 2202 :
شـرکت در مسابقاتى که حريف در آن , از کشور دشمن مسلمين مى باشد , و انجام مسابقه به منزله رسميت دادن به آن کشور است , چه حکمى دارد ؟
جواب :
در فرض مزبور جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 2203 :
در اسب سوارى و تيراندازى شرط بندى جايز است ,چون کاربرد نظامى دارند , ولى امروزه اسب سوارى وتيراندازى به سبک قديم کاربرد نظامى ندارد , آيا حکم به قوت خود باقى است ؟
جواب :
آرى , حکم به قوت خود باقى است , واللّه العالم .
سوال 2204 :
افراط در ورزش به گونه اى که مسائل زندگى را تحت الشعاع قرار دهد , چه حکمى دارد ؟
جواب :
هـر جـوانـى بـايد شاغل باشد .
خداوند متعال بيکار را دوست نمى دارد .
و ورزش شرعا کار حساب نمى شود , واللّه العالم .
سوال 2205 :
گرد آمدن بانوان تماشاگر در ميادين ورزشى مردان ـ درحالى که ورزشکاران با شورت و زير پوش يا شورت تنهاهستند ـ چه حکمى دارد ؟
جواب :
التذاذ جنسى زنان از مردان حرام است , مخصوصا اگر وسائل التذاذ فراهم باشد , واللّه العالم .
سوال 2206 :
حـضـور بـانوان بيننده در ميادين ورزشى مردان , که مردان لباس کامل به تن دارند , چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر نگاهشان به مرد اجنبى تواءم با التذاذ جنسى نباشد , حرام نيست , واللّه العالم .
سوال 2207 :
حضور مردان در ميادين ورزشى زنان , چه حکمى دارد ؟
جواب :
نـگـاه کردن مرد به زن اجنبى حرام است .
و نگاه کردن به صورت و دستهاى آن به شرط اين که با التذاذ جنسى نباشد , معصيتى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2208 :
ورزش مشت زنى حرفه اى چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگـر براى مشت زن اين خوف باشد که در اثناى بازى به اوآسيبى وارد شود يا به غير آسيبى وارد کند , مثل کور کردن چشم و شکستن استخوان و پاره کردن پرده گوش , جايزنيست , واللّه العالم .
سوال 2209 :
بازى دو نفر نامحرم با هم چه حکمى دارد ؟
جواب :
جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 2210 :
مسابقه دو نفر نامحرم , در يک ورزش که حرکات تندندارد , تماس با هم و نگاه هوس آلود ندارند , مثل مسابقه تيراندازى , چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر در مکانى باشد که ديگرى آنها را مى بيند , اشکال ندارد , واللّه العالم .
سوال 2211 :
دوچرخه سوارى خانمها در ايران , چگونه است ؟
جواب :
چنانچه در معرض جلب اجانب به سوى خودشان قرار بگيرند ,اشکال دارد , واللّه العالم .
سوال 2212 :
ايا حضور در ميادين ورزشى جهت تماشا در صف طرفدار يک تيم , جايز است ؟
جواب :
بله جايز است , واللّه العالم .
سوال 2213 :
نظر جنابعالى درباره گفته اين کلام که زنان مى توانند سواردوچرخه موتورسيکلت شوند و همچنين چادر سياه براى زنان مکروه مى باشد , چيست ؟
جواب :
دوچـرخـه سـوارى و مـوتور سوارى بانوان موجب جلب نظرمردان و معرض فتنه و بفساد کشيده شـدن اجـتماع است و منافى با عفت بانوان است و لازم است ترک شود .
چادر داخل در عنوان رداء است و رداء مشکى کراهت ندارد , واللّه العالم .
سوال 2214 :
از نـظـر شـرعى حکم ورزشهاى بانوان از قبيل دوچرخه سوارى , اسب سوارى قايق رانى و دومـيـدانـى در امـاکـن و مـعـابـرعمومى را بيان فرماييد در ضمن , تماشاى اين گونه برنامه ها ازتلويزيون و سينما چه حکمى دارد ؟
جواب :
ورزش براى بانوان در معابر عمومى جايز نيست و تماشاى اين گونه برنامه ها با قصد التذاذ جنسى حرام است , واللّه العالم .
سوال 2215 :
گفته مى شود : (( دوچرخه سوارى بانوان نه تنها اشکالى ندارد بلکه بايد تبليغ هم بشود و حـتى خواهران مى توانند به رانندگى موتور سيکلت نيز پرداخته و با مانتو هم سوارشوند )) .
و باز سوال اين است که حکم دوچرخه سوارى وموتور سوارى خواهران با مانتو در سطح شهر , با توجه به آثارو تبعات سوء اجتماعى واخلاقى آن چيست ؟
جواب :
دوچـرخه و موتور سوراى بانوان معرض جلب نظر ديگران وترغيب مردان به فساد مى باشد , و اين منافى با عفت است که اززنان مطلوب است , و لازم است ترک شود , واللّه العالم .