شرایط حج تمتع

شرایط حج تمتع

شرايط حج تمتع

مسأله 150 - در حج تمتع چند چيز شرط است : اول : نـيت , که قصدش اين باشد که حج تمتع را بجامى آورد, پس اگر نيت حج ديگرى نمود يا در نيت ترددداشت , حجش صحيح نخواهد بود.

دوم : آنـکه عمره وحج هر دو با هم در ماههاى حج (شوال وذى القعده وذى الحجه ) باشد, پس اگر يک جزء از عمره را قبل از ماه شوال بجا آورده باشد, عمره اش صحيح نخواهد بود.

سـوم : آنکه عمره وحج در يک سال بجا آورده شوند, پس اگر عمره را بجا آورد وحج را به سال بعد تاخير نمود,تمتع صحيح نخواهد بود, وفرقى نيست در اين حکم بين اينکه تا سال بعد در مکه بماند يا آنکه به وطن خودمراجعت نموده ودوباره به مکه بيايد, همچنان که فرقى نيست بين اينکه بعد از عمره به تقصير از احرام بيرون آيد, يا تا سال آينده در احرام خود باقى بماند.

چـهـارم : آنـکـه احرام حج در حال اختيار از خود مکه باشد,وبنا بر احتياط بايد از مکه قديم باشد, وبهترين موضع مقام ابراهيم يا حجر اسماعيل است , وچنانچه نتواند ازخود مکه احرام ببندد, از هر جا که بتواند بايد محرم شود.

پـنجم : آنکه مجموع اعمال عمره تمتع وحج تمتع را يک نفر انجام دهد از طرف يک نفر, پس اگر دو نفر براى انجام حج تمتع از طرف مرده يا زنده اى اجير شوند که يکى عمره وديگرى حج را انجام دهد, صحيح نخواهد بود,وهمچنين اگر يک نفر حج نمايد وعمره را به جاى کسى وحج را به جاى ديگرى انجام دهد, صحيح نخواهدبود.

مسأله 151 - همين که شخص اعمال عمره تمتع را بجاآورد, واجب است اعمال حج تمتع را بجا آورد وجايزنيست براى کارى غير از اعمال حج از مکه بيرون برود,مگر آنکه خروج وى براى حاجتى بـاشد, وبيم آن نرود که اعمال حجش فوت گردد, که در اين صورت واجب است براى حج خود از مـکـه احـرام حـج را بـسـتـه وبـراى کـارى کـه دارد از مکه بيرون رفته وسپس با همان احرام به مـکـه بـرگـشـته واز مکه رهسپار عرفات گردد, وچنانچه نتواند به مکه برگردد از جاى خود به عرفات رود.

مسأله 152 - همچنان که بيرون رفتن از مکه براى کسى که عمره تمتع بجا مى آورد پس از فراغ از اعمال عمره تمتع جايز نيست , در اثناى عمره نيز بنابر احتياط نبايد ازمکه بيرون برود, پس هرگاه پـيش او وارد شدن به مکه بداند که محتاج به بيرون رفتن از مکه خواهد شد, مانندحمله دارها که نوعا اينطورند, مى تواند اولا به عنوان عمره مفرده محرم شده وبه مکه رفته واعمال عمره مفرده را بـجـاآورده واز مـکـه براى کارى که دارد بيرون رفته وپس ازانجام کار خود ثانيا براى عمره تمتع احـرام بـسـتـه وبه مکه بيايد, وگذشتن يک ماه از عمره مفرده که اول بجا آورده معتبر نيست در صـحـت آن عـمـره تـمتع , ونيز جايز است براى او که عمره مفرده اى را که انجام داده عمره تمتع قراردهد, البته در صورتى که به اماکن دور از مکه نرفته درحالى که در ماه ديگر وارد مکه شود.

مسأله 153 - بيرون رفتن از مکه بعد از عمره يا در اثناى آن که حرام شده , بيرون رفتن به جاى ديـگـر اسـت , وامارفتن به اطراف ونواحى تابع مکه عيبى ندارد, پس کسى که منزلش بيرون مکه است , مى تواند در اثناء يا بعد ازفراغت از اعمال عمره به منزل خود برگردد.

مسأله 154 - هرگاه پس از انجام عمره بدون احرام ازمکه بيرون رفت واز ميقاتها گذشت , دو صورت دارد: اول : آنـکـه بـازگشت به مکه پيش از گذشتن ماه انجام عمره است , که در اين صورت لازم است بدون احرام به مکه برگشته واز مکه احرام بسته وبسوى عرفات برود.

دوم : آنـکـه بـازگشت وى به مکه پس از گذشتن ماه انجام عمره باشد, در اين صورت لارم است عـمره را دوباره انجام دهد, وبايد براى عمره اول طواف نساء انجام دهد,لکن اگر احرام عمره دوم را ترک کرد ضررى به صحت حج تمتعش ندارد.

مسأله 155 - کسى که وظيفه اش حج تمتع است ,نمى تواند به حج افراد يا حج قران عدول نمايد, مگر درصورتى که پس از شروع به عمره تمتع وقتش به اندازه اى تنگ شود که نتواند عمره را تمام نموده وخود را به حج برساند, يعنى اگر خواسته باشد اعمال عمره را انجام دهدبيم آن برود که به حج نرسد, که در اين صورت نيت خودرا به نيت حج افراد تبديل نموده وعمره را ترک وبه حج رفته وبـعـد از حج عمره مفرده بجا آورد, وميزان در تنگى وقت که اين امر را جايز مى کند, بيم از دست رفتن مقداررکن از وقوف اختيارى عرفات است . مثال : شخصى صبح روز نهم ذى الحجة وارد مکه مـى شود ومى خواهد عمره تمتع بجا آورد وشروع مى نمايد در آن , مى بيند اگر عمره را بجا آورد تا غـروب که آخر وقت وقوف اختيارى عرفات است نمى تواند خود را به عرفات برساند, اين شخص به نـيـت حـج افـراد بـه عـرفـات رفته واعمال حج رابجا آورده وپس از اعمال حج به مکه برگشته وعمره مفرده بجا آورد.

مسأله 156 - کسى که وظيفه وى حج تمتع است ,چنانچه پيش از شروع به عمره بداند که وقتش گنجايش اعمال عمره ودرک حج را ندارد, نمى تواند از اول به حج افراد يا قران عدول نمايد, بلکه واجب است حج را تا سال آينده تاخير نمايد.

مسأله 157 - هـرگاه در سعه وقت براى عمره تمتع احرام بست وطواف وسعى خود را عمدا نا زمـانـى کـه نـتـوانـد آنـهارا بجا آورده وحج را درک نمايد به تاخير انداخت , عمره وى باطل است ونـمـى تـوانـد بـنـابـر اظـهـر بـه حـج افراد عدول نمايد, لکن احوط اين است که عدول به افراد نموده وعمره را به قصد اعم از حج افراد يا عمره مفرده بجاآورد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حج تمتع

No image

اعمال حج تمتع

No image

شرایط حج تمتع

پر بازدیدترین ها

No image

اعمال حج تمتع

No image

حج تمتع

No image

شرایط حج تمتع

Powered by TayaCMS