استفتائات احرام

استفتائات احرام

استفتائات احرام

«291» س - کسى در وقت احرام اين طور قصد مى‌کند: محرم مى‌شوم، يا احرام مى‌بندم، براى عمره تمتع يا غير آن، با توجه به اين مسأله که فرموده‌ايد نيت احرام لازم نيست، بلکه ممکن نيست، اين احرام چه صورت دارد؟

ج - به احرام ضرر نمى‌زند هرچند قصد احرام لازم نيست، و احرام امر قصدى نيست، بلکه اگر شخص بقصد حج يا عمره تلبيه بگويد محرم شود هرچند قصد احرام نکند.

«292» س - زنى قبل از احرام براى عمره تمتع مى‌دانست که عادت ماهانه او ده روز است و قبل از احرام حج، اعمال عمره تمتع را نمى‌تواند انجام دهد، مع ذلک، نيت عمره تمتع کرد، آيا در برگرداندن نيت احرام عمره تمتع به حج افراد، بايد چه کند؟

ج - نيت را به حج افراد برگرداند و اشکال ندارد، بلى اگر با التفات به اينکه نمى‌تواند عمره تمتع را انجام دهد و اگر انجام صحيح نيست به نيت عمره تمتع محرم شود، صحت اين احرام، بلکه حصول جدّ به آن، محل اشکال است.

«293» س - مردها معمولاً براى احرام، يک حوله به عنوان لنگ به کمر مى‌بندند و يکى هم بر روى شانه‌ها مى‌اندازند، ولى بعضى افراد براى اينکه موقع وزش باد و يا سوار شدن ماشين عورت آنان ظاهر نشود اضافه بر آن دو حوله يک متر چلوار ندوخته از وسط پا عبور مى‌دهند به نحوى که دو طرف پارجه از جلو و عقب زير حوله قرار مى‌گيرد، آيا اين عمل صحيح است يا اشکال دارد؟

ج - اشکال ندارد.

«294» س - آيا مى‌شود براى کسى که قادر بر تلبيه گفتن نيست نايب گرفت يا خير؟

ج - اخرس )لال( بايد به انگشت به تلبيه اشاره کند و زبانش را هم حرکت دهد، و نايب هم بگيرد که از طرف او تلبيه بگويد.

«295» س - کسى که در گذشته حج واجبش را انجام داده و بنابر دارد حج مستحبى بجا آورد، ولى از روى ناآگاهى و يا فراموشى در نيت احرام عمره مى‌گويد »احرام عمره تمتع از حج تمتع حَجةالاسلام مى‌بندم قربهة الى الله« آيا آوردن و در نيست داشتن حَجةالاسلام ، در حالى که حج مستحبى است، اشکال دارد يا خير؟

ج - اشکال ندارد.

«296» س - اگر کسى بداند در صورت صحيح نگفتن تليه، محرم نمى‌شود و تلبيه را علظ بگويد و اعمال حج را انجام دهد، آيا اعمالش صحيح است يا نه؟

ج - چنانچه از روى عمد بوده صحيح نيست، و اگر عمدى نبوده و از روى فراموشى يا ندانستن مسأله بوده، در فرض مرقوم بعيد نيست صحت عمل.

«297» س - اگر کسى تلبيه راعلط بگويد و بعد ا وقوفين و قبل از اتما اعمال حج فهميد که صحيحاً محرم نشده است، آيا وظيفه او نسبت به ساير اعمال، و همچنين عمره قبلى او چگونه است؟

ج - با فرض اينکه بعد از وقت جبران متوجه شده بعيد نيست صحت عمل، لکن احوط استحبابى عدم اکتفاء به اين حج است.

«298» س - ترجمه تلبيه )لبّيک الّلهم لبّيک، لبيک لا شريک لک لبيک( چيست؟

ج - ترجمه جمله مذکور چنين است: اجابت مى‌کنم دعوت تو را خدايا اجابت مى‌کنم دعوت تو را، اجابت مى‌کنم دعوت تو را، شريک نيست مر تو را، اجابت مى‌کنم دعوت تو را، و اگر کلمه دعوت را هم نگويد کفايت مى‌کند و در مواردى که بايد ترجمه را بگويد.

«299» س - لباس احرامى که معلوم نيست از درآمد منبر است يا وجوهات شرعيه آيا لازم است خمس آن را بدهد؟

ج - با فرض شک، لازم نيست، هرچند احتياط مطلوب است.

«300» س - کسى که به ديگران تلقين نيت و تلبيه مى‌کند و خودش فراموش کرده است که نيت نمايد، وظيفه‌اش چيست؟

ج - اگر بقصد انجام عمره يا حج تلبيه نگفته، محرم نشده است و بايد در صورت امکان به ميقات برگردد، و اگر ممکن نيست و به خارج حرم برود و مجدداً محرم شود.

«301» س - آيا لباس احرام منحصر در دو جامه است و بيشتر نبايد باشد؟

ج - مقدار واجب آن دو جامه است و زيادتر مانع ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

واجبات احرام

No image

استفتائات احرام

No image

مستحبات احرام

No image

مکروهات احرام

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات احرام

No image

مکروهات احرام

No image

مستحبات احرام

No image

استفتائات احرام

Powered by TayaCMS