1 ـ احـــرام
مسأله 771 ـ شخص بايد بعد از تمام شدن اعمال عمره تمتع براى حج تمتع محرم شود.
مسأله 772 ـ کيفيت احرام و شرايط آن و محرمات احرام به همان صورتى است که در احرام عمره تمتع به تفصيل بيان شد، بجز محل احرام که احکام آن خواهد آمد.
مسأله 773 ـ شخص مى تواند احرام را تا هنگامى که بتواند به وقوف اختيارى عرفات برسد تأخير بيندازد.
مسأله 774 ـ مستحب است روز ترويه (هشتم ذى الحجه) احرام ببندد.
مسأله 775 ـ محل احرام حج تمتع شهر مکه است.
مسأله 776 ـ احرام در محله هاى جديدالاحداث اگر عرفاً جزء شهر مکه محسوب شوند، اگر چه فاصله آنها تا مسجدالحرام زياد باشد صحيح است.
(261صفحه)
مسأله 777 ـ مستحب است در مسجدالحرام يا در مقام ابراهيم احرام ببندد.
مسأله 778 ـ اگر احرام را فراموش کرد و به عرفات يا مشعر رفت و بعد يادش آمد، واجب است به مکه برگردد و احرام ببندد. و اگر امکان نداشت يا وقت تنگ بود همانجا محرم شود.
مسأله 779 ـ در فرض سابق اگر بعد از وقوف مشعر متوجه شد، بايد فوراً همانجا محرم شود و حج را تمام کند، و بنابر احتياط مستحب سال آينده حج را اعاده کند، و اگر بعد از اتمام اعمال حج متوجه شد حج او صحيح است.
مسأله 780 ـ اگر بعد از خروج از مکه يادش آمد که تلبيه نگفته حکم دو مسأله سابق را دارد.
مسأله 781 ـ جاهل به مسأله در حکم کسى است که آن را فراموش کرده، و بايد طبق احکام آن عمل کند.
مسأله 782 ـ اگر از روى علم و عمد احرام را تا زمان فوت وقوف در عرفات ترک کند حج او باطل است.
مسأله 783 ـ اگر بعد از احرام ديوانه شود، احرام و حج او
(262صفحه)
باطل است، و احتياط مستحب آن است که در صورت بهبودى عمره مفرده اى انجام دهد، گرچه با استنابه باشد.
(263صفحه)