9- پوشيدن لباس دوخته براى مردان
مسأله 367 ـ اقوى اجتناب از مطلق دوخته براى مردها است. هر چند کم باشد. مثل کمربند، بند ساعت، عرقچين، هميان، فتق بند، و جاى قمقمه و... ولى اگر استفاده از آن مثل فتق بند و دست و پاى مصنوعى که با چرمهاى دوخته شده به بدن مى بندند و امثال آن ضرورى باشد جايز است، و اولى اين است که کفاره بدهد.
(131صفحه)
مسأله 368 ـ لباسهايى که دوخته نيست ولى شبيه آن است، مثل لباسهاى بافتنى يا لباسى که از نمد به شکل بالاپوش درست شده پوشيدن آن بر محرم جايز نيست.
مسأله 369 ـ اگر احتياج به پوشيدن لباس پيدا کرد. جايز است بپوشد، ولى بايد کفاره بدهد.
مسأله 370 ـ گره زدن لباسهاى احرام خلاف احتياط است. ولى به احتياط واجب نبايد لنگ را بر گردن گره بزند.
مسأله 371 ـ جايز است لباس احرام را با سنجاق يا چيز ديگر از قبيل گذاشتن سنگ يا سکه و کش بستن به دور آن به هم متصل کنند.
مسأله 372 ـ نپوشيدن لباس مخصوص مردان است. بنابراين براى زنان استفاده از لباس مانعى ندارد.
مسأله 373 ـ کفاره پوشيدن لباس يک گوسفند است.
مسأله 374 ـ اگر محرم يک لباس را دو بار بپوشد براى هر دفعه پوشيدن آن بايد يک کفاره بدهد.
مسأله 375 ـ اگر محرم چند لباس مختلف مثل شلوار،
(132صفحه)
زيرپوش و پيراهن يا از يک نوع مثلا چند پيراهن بپوشد بايد براى هر کدام يک کفاره بدهد. حتى اگر به خاطر اضطرار باشد.
مسأله 376 ـ چنانچه چند لباس از يک نوع و در يک دفعه يعنى پشت سر هم و بدون فاصله بپوشد. براى همه فقط يک کفاره واجب مى شود.
مسأله 377 ـ اگر محرم پيراهن بپوشد علاوه بر کفاره بايد پيراهن را شکافته و از پايين درآورد. ولى اگر پيراهن قبل از احرام بر تن او بوده لازم نيست آن گونه عمل کند، بلکه پيراهن را به طور معمول از تن درآورد.
مسأله 378 ـ اگر بعد از احرام از روى ندانستن يا فراموشى، شورت دوخته خود را درنياورده باشد و در اثناى اعمال متوجه شود ولى باز درنياورد و با همان شورت اعمال را تمام کند، اعمال او صحيح است، ولى بايد کفاره بدهد.
مسأله 379 ـ اگر حاجى در حال احرام از پتوى دوخته به صورت روانداز استفاده کند به طورى که پوشيدن صدق نکند اشکالى ندارد. اما اگر آن را به خود بپيچد به
(133صفحه)
طورى که مثل لباس شود اشکال دارد، و اگر صدق پوشيدن دوخته کند، کفاره دارد.