5 ـ تقصیر

5 ـ تقصیر

5 ـ تقصير

بعد از تمام شدن سعى بايد تقصير کند يعنى به نيت حلال شدن چيزهائيکه در عمره تمتع بر او حرام بوده براى انجام فرمان خداوند عالم ، مقدارى از ناخن ياموى سر يا ريش ياشارب يا ابروى خود را بچيند واگر سر را بتراشد کافى نيست بلکه حرام ميباشد .

(مسأله 89) اگر بعد از احرام حج يادش بيايد که تقصير عمره را بجا نياورده ، عمره او صحيح است وبنابر احتياط يک گوسفند کفاره بر او واجب ميشود .

(مسأله 90) کسى که عمداً تقصير را ترک کند عمره او فاسد است وحج تمتعش مبدل به افراد ميشود وبايد بعد از فراغ از اعمال حج عمره مفرده اى بجا آورد وبنابر احتياط واجب در سال بعد هم دوباره حج کند وجاهل ملتفت بحکم عامد است.

(مسأله 91) بعد از تقصير ، همه کارهائيکه بر او حرام بوده حلال ميشود .

(مسأله 92) احتياط مستحب آنستکه بعد از تقصير ، طواف نساء ونماز بعد از آن را هم بجا آورد .

(مسأله 93) هرگاه وقت بقدرى تنگ باشد که اگر بخواهد موقع وارد شدن بمکه ، عمره تمتع را بجا آورد ، بوقوف عرفات ومشعر نميرسد بايد بجاى حج تمتع حج افراد را بجا آورد ودستور آن اين است که اگر براى عذرى در ميقات محرم نشده بايد اگر ممکن است از مکه خارج شده واز أدنى الحل بلکه بهتر آنکه از جعرانه که در طرف طائف واقع شده است به نيت حج افراد محرم شود ودر صورتى که خروج از مکه ممکن نشد بايد از همانجا محرم شود ودر صورتيکه براى عمره تمتع محرم شده بايد از نيت عمره تمتع بحج افراد برگردد وبه عرفات رود وبعد از آنکه اعمال حج افراد را انجام داد بايد از حرم بيرون روند وبه نيت عمره مفرده محرم شوند وبه مکه برگردند وطواف وسعى وطواف نساء وتقصير را به طورى که گفته شد انجام دهند .

(مسأله 94) هر گاه در وقتى عمداً عمره تمتع را باطل کند که اگر بخواهد دوباره بجا آورد وقت ندارد بايد حج افراد وبعد از آن عمره مفرده را انجام دهد ، ولى احتياط واجب آن است که بعداً حج تمتع را هم بجا آورد .

1-فعلاً در آن محل بديوار علامت گذارده اند ، مابين علامتين را هروله کند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

5 ـ تقصیر

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات احرام

No image

نماز طواف

No image

طواف

No image

مستحبات طواف

No image

احرام

Powered by TayaCMS