مسّ اسماء و آیات خداوند

مسّ اسماء و آیات خداوند

مسّ اسماء و آيات خداوند

و آيات قرآن و اسامى پيامبر (صلى الله عليه وآله) و ائمه (عليهم السلام)

سوال 183 :

آيا مسّ کردن نقش آرم جمهورى اسلامى ايران که روى اسکناسها و بليطها و

(صفحه64)

غيره مى باشد بدون وضو جايز است؟

جواب :

بهتر است آنها را بدون وضو مسّ نکنند، بلى اگر مس آنها مستلزم هتک و بى احترامى باشد جايز نيست.

سوال 184 :

آيا اسم مشتمل بر کلمه (الله) مانند عبدالله و حبيب الله و امثال آن را مى توان بدون وضو مسّ کرد و همچنين براى زنانى که وضو ندارند و گردنبندى که روى آن کلمه مبارکه الله نقش بسته به گردن مى آويزند و گاهى لفظ الله روى بدنشان قرار مى گيرد چگونه است؟ و نيز اسم پيامبران و ائمه (عليهم السلام) چطور؟

جواب :

خوب است اسم خداوند متعال را به هر نحو و در هرکجا و به هر زبانى که نوشته شده بدون وضو مسح نکنند. يعنى جايى از بدن را بدون وضو به آنها نرسانند و همچنين است اسامى پيامبران و ائمه (عليهم السلام) ولى اگر هتک و بى احترامى باشد جايز نيست.

سوال 185 :

دست کشيدن بر کلماتى نظير ابليس و غير آن که در قرآن وجود دارد، بدون وضو و طهارت جايز است يا خير؟

جواب :

در صورتى که بعنوان قرآن و حکايت از آن باشد جايز نيست.

سوال 186 :

آيا جايز است شخص جنب در حال جنابت، دست روى آرم جمهورى اسلامى، يا چيزهاى ديگرى که اسم خدا روى آنها نقش شده، بگذارد؟ اسکناسها و بليطها که کلمة الله روى آن چاپ شده چطور؟ اسامى ائمه (عليهم السلام) و پيامبران چه حکمى دارد؟

جواب :

بر جنب حرام است که جايى از بدن خود را به اسم خدا برساند و بنابر احتياط واجب اسامى پيامبران و ائمه (عليهم السلام)هم حکم اسم خدا را دارند و فرق بين موارد نيست.

سوال 187 :

زن حائض است و گردنبند او با نقش الله مى باشد که گاهى بى اختيار روى بدنش قرار مى گيرد، آيا جايز است چنين گردنبندى را گردن کند؟

جواب :

اگر مى داند اسم خدا به بدنش تماس پيدا مى کند جايز نيست.

سوال 188 :

کسانى که اسماء جلاله و آياتى از قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى کرده اند

(صفحه65)

لطفاً بفرماييد تکليف اين افراد نسبت به طهارت و جنابت و مسّ بدن خود بدون وضو چيست؟

جواب :

اگر آيات قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى کرده، مسّ آن قسمت، بدون طهارت جايز نيست. بلکه بعيد نيست که قبل از محدث شدن محو آيات لازم باشد. و نيز اگر جنب باشد در موقع غسل کردن، مسّ اسماء جلاله حرام است. و در صورت امکان بايد آنها را محو کند، يا با جارى کردن آب بدون دست کشيدن غسل کند و نيز لازم است بعد از محدث شدن فوراً غسل کند يا وضو بگيرد و اگر خالکوبى زير پوست باشد و مسّ آن هتک نباشد، مانعى ندارد.

سوال 189 :

مس قرآن توسط دانش آموزانى که در کلاسهاى قرآن در مدرسه شرکت مى کنند، اما وضوى آنان تمام شرايط را دارا نيست چه حکمى دارد و وظيفه مربّى آنان چيست؟

جواب :

فى نفسه اشکالى ندارد. ولى اگر عرفاً بى احترامى تلقى شود مربّى آنان بايد دستور رعايت کردن يا وضو گرفتن را بدهد و اگر مسّ کردن آنان هتک باشد، لازم است آنها را از مسّ کردن منع کند.

(صفحه66)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

سنّ یائسگى

No image

احکام بانوان

No image

مسائل غسل

No image

مسّ اسماء و آیات خداوند

Powered by TayaCMS