مخالفت نذر و کفاره آن‌

مخالفت نذر و کفاره آن‌

مخالفت نذر و کفاره آن‌

سوال 57 :

- لطفا بفرماييد:

1- کسى که نذر کرده است چند عمل را با هم انجام بدهد، مثلا سه روز هم روزه بگيرد و هم با وضو باشد و مثلا سه جزو قرآن هم بخواند و به فقير هم اطعام کند، حال اگر يکى از اينها را انجام ندهد- مثلا قرآن را نخواند در حالى که مى‌توانسته بخواند- چه کار بايد بکند؟ آيا بايد نذر خود را بهم بزند و کفّاره بدهد؟ کفّاره‌اش چقدر است؟

استفتاءات، ج‌2، ص: 479

2- کسى که موقع نذر کردن و خواندن صيغه، به تمام جوانب مسأله توجّه نداشته، مثلا توجّه نداشته که وضوى هميشگى در طول اين مدّت امکان ندارد، و مواردى برايش پيش بيايد که طبق نذر عمل نکند تکليف چيست؟

جواب:

- 1- حنت نذر شده و کفّاره مخالفت نذر دارد که در رساله ذکر شده است.

جواب :

اگر نذرى که کرده، امکان عمل بر طبق آن نبوده نذر صحيح نبوده است.

سوال 58 :

- اگر کسى نذرى کرده باشد (مثلا روزه گرفتن ده روز اول ماه ذيحجه) و فراموش کند که آيا قيد زمان را مطرح کرده يا نه؟ در اولين سال فرا رسيدن آن ماه به واسطه کسالت نتواند آن را ادا کند اين روزه‌ها را مى‌تواند در سالهاى بعد از همان ماه بگيرد؟ يا مى‌توان روزه‌ها را هر وقت که شد قضا کند؟ و آيا کفّاره بدهد؟

جواب:

- در فرض مرقوم کفّاره واجب نيست، ولى سال بعد روزه‌ها را بگيرد و نيّت اداء و قضاء نکند.

سوال 59 :

- اگر شخصى نذر کند که اگر از زندان آزاد شود مادام العمر پنجشنبه و جمعه را روزه بگيرد، آيا در صورت تخلف يک کفاره لازم است يا هر پنجشنبه و جمعه تخلف به شمار مى‌رود و کفاره تکرار مى‌گردد؟

جواب:

- يک کفاره بيشتر لازم نيست و در صورت تخلّف در يک روز جنث نذر شده و بعد از آن عمل به نذر واجب نيست.

استفتاءات، ج‌2، ص: 480

سوال 60 :

- دخترى در خانه پدر به جهت حاجت شرعى نذر کرده و حاجتش برآورده شده اما به نذرش عمل ننموده و تمکن بر کفاره ندارد غير از گوشواره طلا و دستبند طلا، آيا واجب است که آنها را فروخته و کفاره را ادا نمايد يا خير؟

جواب:

- گوشواره و دستبند اگر ملک خود او است و نذر با صيغه شرعى بوده لازم است کفاره بدهد ولو به فروش آنها، و در غير اين صورت فروش لازم نيست.

سوال 61 :

- شخصى اظهار مى‌دارد که در ابتداى تکليف نذر کرده و با خدا عهد بسته و قسم خورده که اصلا گناه انجام ندهد اما بعدا از وى گناه صادر شده با توجه به اينکه فرد مزبور هم صيغه عهد جارى کرده و هم صيغه نذر را و هم قسم خورده وظيفه وى را در مورد کفّاره و اينکه در صورت تکرار گناه چه وظيفه‌اى خواهد داشت بيان فرماييد؟

جواب:

- اگر عمدا مخالفت نذر يا عهد يا قسم نموده کفاره دارد ولى تکرار نمى‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نذر

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

نذر زن بدون اذن شوهر

No image

نذر ارمنى‌

No image

عهد

No image

نذر

No image

نذر فرزند بدون اذن پدر

Powered by TayaCMS