فضیلت روزه

فضیلت روزه

يکي از عبادات مهم اسلامي، بلکه کليه اديان الهي روزه است و در فضيلت و اهميت آن، احاديث بسياري از اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) صادر گرديده است که در ادامه به برخی از این احادیث اشاره می‌شود:

  1. خداى تبارك و تعالى می‌فرمايد: روزه از آنِ من است و پاداش آن را من می‌دهم.
  2. يكي از پنج ستون اسلام روزه‌ی ماه رمضان است.
  3. هر روزه‌داري كه روزه‌اش، او را از خوردن غذايى كه هوس آن را كند باز دارد، بر خداست كه وى را از غذاى بهشت سير كند و از شراب بهشتى بنوشاند.
  4. هر كس با روزه‌ی ماه رمضان خداى عزوجل را ديدار كند به بهشت درآيد.
  5. هر چيزى زكاتى دارد و زكات بدن روزه‌ی مستحبى است.
  6. - هر كس يك روز داوطلبانه روزه بگيرد، اگر به اندازه زمين طلا به او داده شود اجر خود را كامل دريافت نكرده است و فقط در روز حساب (قيامت) اجر كاملش را دريافت می‌كند.
  7. هر كس يك روز براى پاداش الهى، داوطلبانه روزه بگيرد، آمرزش او واجب شود.
  8. هر كس يك روز براى پاداش الهى، داوطلبانه روزه بگيرد، بهشت بر او واجب شود.
  9. خداى تبارك و تعالى، نماز واجب را با نماز مستحبى كامل گردانيد و روزه‌ی واجب را با روزه‌ی مستحبى. خواب روزه‌دار عبادت است و خاموشى او تسبيح و دعايش پذيرفته و عملش دوچندان.
  10. روزه‌دار گرچه در بستر خويش خفته باشد تا زمانى كه غيبت مسلمانى را نكند، در حال عبادت خداست.
  11. نفس كشيدن روزه‌دار تسبيح است.
  12. هيچ روزه‌دارى نيست كه بر عده‌ای در حال غذا خوردن وارد شود مگر این‌که اندام‌هایش تسبيح گويند و فرشتگان بر او درود فرستند و درود فرشتگان آمرزش خواهى است.
  13. روزه‌دار را دو شادى است، يك شادى هنگام افطار و شادى ديگر هنگام ديدار با پروردگارش.
  14. هركس روزه‌دارى را افطارى دهد، اجرش همانند اجر او باشد.
  15. در ماه رمضان هر كس روز آن را روزه بدارد و جزئى از شبش را به عبادت پردازد و شكم و شرمگاه خويش را پاك نگه دارد و زبانش را حفظ كند همان‌طور كه از این ماه خارج می‌شود، از گناهان خويش خارج شود.
  16. هر كه در يك روز بسيار گرم براى خداى عزوجل روزه بگيرد و تشنه شود، خداوند عزوجل هزار فرشته بر او بگمارد كه بر چهره‌اش دست نوازش كشند و بشارتش دهند و چون افطار كند، خداى عزوجل فرمايد: وه، چه خوش است بوى تو و روح تو.
  17. برترين جهاد، روزه گرفتن در هواى گرم است.
  18. روزه و حج، آرام‌بخش دل‌هاست.
  19. جدّيت در روزه‌دارى روزه‌هاى واجب، موجب آرام كردن اعضا و جوارح آنان و خشوع ديدگانشان و فروتنى جان‌هایشان و خضوع دل‌هایشان می‌شود.
  20. روزه، سپرى در برابر آتش است.

همچنین معصومین علیهم‌السلام در مورد علت و فلسفه وجوب روزه در اسلام بیانات گرانقدری دارند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  1. علت روزه گرفتن آن است كه مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نيازمندى خود در آخرت پى برند.
  2. علت روزه گرفتن آن است كه روزه‌دار بر اثر گرسنگى و تشنگى كه به او می‌رسد، خاشع و ذليل و فروتن و طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدين سبب مستوجب ثواب شود كه روزه موجب خوددارى از شهوات است تا روزه در دنيا پندگوى آنان باشد و ايشان را در راه انجام تكاليفشان رام و ورزيده كند و راهنماى آنان باشد.
  3. علت روزه گرفتن آن است كه مردم در رسيدن به اجر و به اندازه سختى تشنگى و گرسنگى كه نيازمندان و مستمندان در دنيا می‌چشند، پى ببرند و در نتيجه، به آنان رحم كنند و حقوقى را كه خداوند در دارایی‌هایشان واجب فرموده است، به ايشان بپردازند.
  4. روزه روده را باريك می‌كند، گوشت را می‌ريزد و از گرماى سوزان دوزخ دور می‌گرداند.
  5. خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.
  6. - روزه حكمت به ارث می‌نهد و حكمت معرفت را و معرفت يقين را و چون بنده به يقين رسد ديگر برايش اهميتى ندارد كه چگونه شب و روز خود را بگذراند؛ به سختى يا به آسانى.[1]

    [1] - وسایل الشیعه، ج 10، کتاب الصوم و بحارالانوار، ج 93، ص 246.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

فضیلت روزه

Powered by TayaCMS