اعتکاف در چه مواردی به صورت موسع و غیر معیّن واجب می شود؟

اعتکاف در چه مواردی به صورت موسع و غیر معیّن واجب می شود؟

پاسخ

  • امام، بهجت، فاضل، مکارم، صافی، شبیری و نوری: اعتکافی که به سبب نذر، قسم، عهد و امثال اینها واجب شده ولی زمان خاصی برای آنها نیّت نشده، واجب موسع است. و اعتکافی که واجب معیّن است و باطل شده است و همچنین اعتکاف مستحبی که بعد از روز دوم باطل شده، قضای آنها به صورت موسع واجب است. اما در اعتکافی که واجب غیر معیّن است و باطل شده است، شخص باید بعداً آن را به نیّت ادا (نه قضا) از اول بجا آورد. [1]
  • خویی، تبریزی، سیستانی و وحید: اعتکافی که به سبب نذر، قسم، عهد و امثال اینها واجب شده ولی زمان خاصی برای آنها نیّت نشده، واجب موسع است. و اعتکافی که واجب معیّن است و باطل شده است و همچنین اعتکاف مستحبی که بعد از روز دوم باطل شده، بنابر احتیاط واجب باید آنها را بعداً به صورت موسع قضا کند. اما در اعتکافی که واجب غیر معیّن است و باطل شده است، شخص باید بعداً آن را به نیّت ادا (نه قضا) از اول بجا آورد.[2]

منابع:

  1. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، خاتمة فی الاعتکاف، قبل از القول فی شروطه و خاتمة فی الاعتکاف، القول فی احکام الاعتکاف، م 2؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 1187 و 1120؛ فاضل، مکارم و نوری: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، قبل از یشترط فی صحته امور و کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، م 5؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1400 و 1424؛ شبیری: استفتائات، اعتکاف، با استفاده از نیت اعتکاف.
  2. خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، الخاتمة فی الاعتکاف ، قبل از م 1074 و 1082؛ سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، قبل از یشترط فی صحته امور و کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، م 5.
Powered by TayaCMS