اگر روزه دار، مطلبى را با تصور اینکه دروغ است به خدايا پیامبر(ص) و امامان علیهم السلام نسبت دهد و سپس معلوم شود كه دروغ نبوده، حکم روزه وی چیست؟

اگر روزه دار، مطلبى را با تصور اینکه دروغ است به خدايا پیامبر(ص) و امامان علیهم السلام نسبت دهد و سپس معلوم شود كه دروغ نبوده، حکم روزه وی چیست؟

پاسخ

  • خویی، بهجت، تبریزی، وحید، صافی، شبیری، نوری: اگر شخص روزه دار علم داشته باشدکه چنین دروغی روزه را باطل می-کند، روزه اش باطل است. ولی اگر علم به دروغ بودن آن نداشته باشد، در این صورت روزه اش صحیح است. [1]
  • امام و فاضل: اگر قصد دروغ بستن به خدا و پیامبر(ص) و امامان علیهم السلام داشته باشد و بعد راست از کار درآید، چه علم داشته باشد که چنین دروغی روزه را باطل می کند یا علم نداشته باشد، روزه اش باطل نمی شود. [1]
  • سیستانی و مکارم: اگر شخص روزه دار علم داشته باشد که چنین دروغی روزه را باطل نمی کند، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است. ولی اگر علم ولی اگر علم به دروغ بودن آن نداشته باشد، روزه اش باطل نمی شود. [1]

منابع:

  1. خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، النیّة، م 980 و المفطرات، الامر الرابع؛ بهجت: وسیلة النجاة، با استفاده از م 1099 و 1086؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1296 و 1273؛نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 27 و النیّة، م 22؛شبیری: رساله، م 1563، 1579 و 1608.
  2. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، م 12؛ فاضل: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 27 و النیّة، م 22.
  3. سیستانی و مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 27 و النیّة، م 22.
 
Powered by TayaCMS