شرط اول لباس نمازگزار (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

شرط اول لباس نمازگزار (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

لباس نمازگزار

مسأله 806 :

لباس نمازگزار شش شرط دارد: اوّل آن که پاک باشد. دوم آن که مباح باشد. سوم آن که از اجزاء مردار نباشد. چهارم آن که از حيوان حرام گوشت نباشد. پنجم وششم آن که اگر نمازگزار مرد است، لباس او ابريشم خالص وطلا‌باف نباشد وتفصيل اينها در مسائل آينده گفته مي‌شود.

شرط اوّل:

مسأله 807 :

لباس نمازگزار بايد پاک باشد و اگر کسي عمداً با بدن يا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است.

مسأله 808 :

کسي که نمي‌داند با بدن ولباس نجس نماز باطل است، اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل مي‌باشد.

مسأله 809 :

اگر به واسطه ندانستن مسأله، چيز نجسي را نداند نجس است، مثلاً نداند عرق جنب از حرام نجس است و با آن نماز بخواند، نمازش باطل‌است.

مسأله 810 :

اگر نداند که بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحيح است، ولي احتياط مستحبّ آن است که اگر وقت دارد، دوباره آن نماز را بخواند.

مسأله 811 :

اگر فراموش‌کند که‌بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد، بايد نماز را دوباره بخواند و اگر وقت‌گذشته قضا‌نمايد.

مسأله 812 :

کسي که در وسعت وقت مشغول نماز است، اگر در بين نماز، بدن يا لباس او نجس شود و پيش از آن که چيزي از نماز را با نجاست بخواند، ملتفت شود که نجس شده يا بفهمد بدن يا لباس او نجس است وشک کند که همانوقت نجس شده يا از پيش نجس بوده، در صورتي که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض کردن لباس يا بيرون آوردن آن، نماز را به هم نمي‌زند، بايد در بين نماز بدن يا لباس را آب بکشد يا لباس را عوض نمايد، يا اگر چيز ديگري عورت او را پوشانده، لباس را بيرون آورد ولي چنانچه طوري باشد که اگر بدن يا لباس را‌آب بکشد يا لباس را عوض کند يا بيرون آورد، نماز به هم مي‌خورد و اگر لباس را بيرون آورد برهنه مي‌ماند، بايد نماز را بشکند و با بدن ولباس پاک نماز بخواند.

مسأله 813 :

کسي که در تنگي وقت مشغول نماز است، اگر در بين نماز، لباس او نجس شود و پيش از آن که چيزي از نماز را با نجاست بخواند، بفهمد که نجس شده يا بفهمد که لباس او نجس است وشک کند که همانوقت نجس شده يا از پيش نجس بوده، در صورتي که آب کشيدن يا عوض کردن يا بيرون آوردن لباس، نماز را به هم نمي‌زند و مي‌تواند لباس را بيرون آورد، بايد لباس را آب بکشد يا عوض کند، يا اگر چيز ديگري عورت او را پوشانده، لباس را بيرون آورد نماز را تمام کند، امّا اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده ولباس را هم نمي‌تواند آب بکشد يا عوض کند بايد برهنه شود اگر نامحرم نباشد و احتياطاً نماز را قضا کند و چنانچه طوري است که اگر لباس را آب بکشد يا عوض کند، نماز به هم مي‌خورد به واسطه سرما ومانند آن نمي‌تواند لباس را بيرون آورد، بايد با همان حال نماز را تمام کند ونمازش صحيح است وقضا هم لازم نيست.

مسأله 814 :

کسي که در تنگي وقت مشغول نماز است، اگر در بين نماز بدن او نجس شود و پيش از آن که چيزي از نماز را با نجاست بخواند ملتفت شود که نجس شده، يا بفهمد بدن او نجس است وشک کند که همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده، در صورتي که آب کشيدن بدن، نماز را به هم نمي‌زند، بايد آب بکشد و اگر نماز را به هم مي‌زند، بايد برهنه شود ونماز بخواند و احتياطاً قضا کند مگر آن که از برهنه شدن معذور باشد با همان حال نماز بخواند، صحيح است.

مسأله 815 :

کسي که در پاک بودن بدن يا لباس خود شک دارد، چنانچه نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد که بدن يا لباسش نجس بوده نماز او صحيح است.

مسأله 816 :

اگر لباس را آب بکشد و يقين کند که پاک شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاک نشده، نمازش را بنابر احتياط اعاده کند.

مسأله 817 :

اگر خوني در بدن يا لباس خود ببيند و يقين کند که از خونهاي نجس نيست، مثلاً يقين کند که خون پشه است، چنانچه بعد از نماز بفهمد که از خونهايي بوده که نمي‌شود با آن نماز خواند، نماز او صحيح است.

مسأله 818 :

اگر يقين کند خوني که در بدن يا لباس اوست خون نجسي است که نماز با آن صحيح است، مثلاً يقين کند خون زخم ودمل است، چنانچه بعد از نماز بفهمد خوني‌بوده‌که‌نماز با آن‌باطل است،نماز او صحيح است.

مسأله 819 :

اگر نجس بودن چيزي را فراموش کند وبدن يا لباسش با رطوبت به آن برسد و در حال فراموشي نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد، نمازاو صحيح است ولي اگر بدنش با رطوبت به چيزي که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد وبدون اين که خود را آب بکشد، غسل کند ونماز بخواند، غسل ونمازش باطل است و نيز اگر جايي از اعضاء وضو با رطوبت به چيزي که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد و پيش از آن که آنجا را آب بکشد وضو بگيرد ونماز بخواند، وضو ونمازش باطل مي‌باشد.

مسأله 820 :

کسي که يک لباس دارد، اگر بدن ولباسش نجس شود و به اندازه آب کشيدن يکي از آنها آب داشته باشد، بايد بدن را آب بکشد ونماز را به دستوري که در «مسأله 813» گفته شد بجا آورد و اگر به واسطه سرما يا عذر ديگر نتواند لباس را بيرون آورد، بدن را بايد آب بکشد ولي اگر مثلاً نجاست يکي بول است که اگر بخواهد با آب قليل آب بکشد، بايد دو مرتبه آب روي آن بريزد وديگري خون است که يک مرتبه ريختن آب روي آن کافي است، بايد آن را که به بول نجس شده آب بکشد.

مسأله 821 :

کسي که غير از لباس نجس لباس ديگري ندارد، بايد نماز را برهنه بخواند و احتياطاً اعاده يا قضا نمايد و اگر به واسطه سرما ومانند آن نمي‌تواند لباسش را بيرون آورد، بايد با لباس نجس نماز بخواند ونماز او صحيح است واعاده نمي‌خواهد.

مسأله 822 :

کسي که دو لباس دارد، اگر بداند يکي از آنها نجس است ونداند کداميک از آنهاست، چنانچه وقت دارد، بايد با هر دو لباس نماز بخواند، مثلاً اگر مي‌خواهد نماز ظهر وعصر بخواند بايد با هرکدام يک نماز ظهر ويک نماز عصر بخواند ولي اگر وقت تنگ است، نماز را برهنه بخواند و بعد از آن بنابر احتياط واجب نماز را با لباس ديگر قضا نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS