شرط دوم لباس نمازگزار (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرط دوم لباس نمازگزار (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرط دوّم:

مسأله 826 :

لباس نمازگزار بنابر احتياط واجب بايد مباح باشد و کسي که مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است، اگر عمداً در لباس غصبي يا در لباسي که نخ يا تکمه يا چيز ديگر آن غصبي است نماز بخواند بنابر احتياط واجب نمازش باطل است بايد آن نماز را با لباس غير غصبي اعاده کند.

مسأله 827 :

کسي که مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است ولي نمي داند نماز را باطل مي کند، اگر عمداً با لباس غصبي نماز بخواند بنابر احتياط واجب نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبي اعاده کند.

مسأله 828 :

اگر نداند يا فراموش کند که لباس او غصبي است و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است، ولي اگر خودش لباس را غصب کرده و به خاطر سهل انگاري و بي مبالاتي فراموش کند که غصب کرده است بنابر احتياط لازم نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبي اعاده کند.

مسأله 829 :

اشياء غصبي کوچک باشد يا بزرگ (مانند تسبيح، دستمال و...)

[145]

اگر همراه نمازگزار باشد موجب بطلان نماز نمي شود.

مسأله 830 :

اگر کسي براي حفظ جانش با لباس غصبي نماز بخواند يا مثلاً براي اينکه دزد لباس غصبي را نبرد با آن نماز بخواند نمازش صحيح است.

مسأله 831 :

اگر نداند يا فراموش کند که لباس او غصبي است و در بين نماز بفهمد چنانچه چيز ديگري که عورت او را بپوشاند در تن دارد و مي تواند فوراً بدون اينکه موالات يعني پي در پي بودن نماز بهم بخورد لباس غصبي را بيرون آورد بايد آن را بيرون آورد و نمازش صحيح است ادامهداده تمام کند و اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده يا نمي تواند فوراً لباس غصبي را بيرون آورد يا اگر بيرون آورد پي در پي بودن نماز بهم مي خورد در صورتي که به مقدار يک رکعت هم وقت داشته باشد بايد نمازش را بشکند و با لباس غير غصبي نماز بخواند و اگر به اين مقدار وقت ندارد، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد.

مسأله 832 :

اگر با عين پولي که خمس يا زکوة آن را نداده لباس بخرد حکم لباس غصبي را دارد و نماز خواندن در آن لباس باطل است، ولي اگر بذمّه بخرد و در موقع معامله قصدش اين باشد که از پولي که خمس يا زکاتش را نداده بدهد چنانچه پول ديگري که لازم نيست خمس آن را بدهد داشته باشد در اين صورت اگر بذمّه بخرد و از پول غير مخمّس بپردازد نماز صحيح است در غير اين صورت باطل است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS