10- ترتیب (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

10- ترتیب (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

ترتيب

مسأله 1135 :

اگر عمداً ترتيب نماز را بهم بزند، مثلاً سوره را پيش از حمد بخواند يا سجود را پيش از رکوع بجا آورد، نماز باطل مي شود.

مسأله 1136 :

اگر رکني از نماز را فراموش کند و رکن بعد از آن را بجا آورد، مثلاً پيش از آنکه رکوع کند دو سجده نمايد، نماز باطل است.

مسأله 1137 :

اگر رکني را فراموش کند و چيزي را که بعد از آن است و رکن نيست بجا آورد مثلاً پيش از آنکه دو سجده کند تشهّد بخواند بايد رکن را بجا آورد و آنچه را اشتباهاً پيش از آن خوانده دوباره بخواند، و بنابر احتياط واجب براي هر زياده دو سجده سهو بجا آورد.

مسأله 1138 :

اگر چيزي را که رکن نيست فراموش کند و رکن بعد از آن را بجا آورد مثلاً حمد را فراموش کند و مشغول رکوع شود نمازش صحيح است و براي حمد فراموش شده بنابر احتياط واجب دو سجده سهو بجا آورد.

مسأله 1139 :

اگر چيزي را که رکن نيست فراموش کند و چيزي را که بعد از آن است و آن هم رکن نيست بجا آورد مثلاً حمد را فراموش کند و سوره را بخواند چنانچه مشغول رکن بعد شده باشد مثلاً در رکوع يادش بيايد که حمد را نخوانده بايد بگذرد و نماز او صحيح است و براي هر واجب فراموش شده بنابر احتياط واجب دو سجده سهو بجا آورد و اگر مشغول رکن بعد نشده باشد بايد آنچه را فراموش کرده بجا آورده و بعد از آن چيزي را که اشتباهاً جلوتر خوانده دوباره بخواند و براي زياده بنابر احتياط واجب دو سجده سهو انجام دهد.

مسأله 1140 :

اگر سجده اوّل را به خيال اينکه سجده دوّم است يا سجده دوّم را به خيال اينکه سجده اوّل است بجا آورد نماز صحيح است و سجده اوّل او سجده اوّل و سجده دوّم او سجده دوّم حساب مي شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS