اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

اجير گرفتن براي نماز

مسأله 1615 :

بعد از مرگ انسان، مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او که در زندگي بجا نياورده ديگري را اجير کنند يعني باو مزد دهند که آنها را بجا آورد. و اگر کسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

مسأله 1616 :

انسان مي تواند براي بعضي از کارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان(عليهم السلام)، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مي تواند کار مستحبي را انجام دهد و ثواب آنر براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله 1617 :

کسي که براي نماز قضاي ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روي تقليد صحيح بداند يا عمل به احتياط کند.

مسأله 1618 :

اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد، و لازم نيست اسم او را بداند. پس اگر نيت کند از طرف کسي نماز مي خوانم که براي او اجير شده ام کافي است.

مسأله 1619 :

اجير بايد خود را به جاي ميت فرض کند و عبادتهاي او را به نيابت از او قضا نمايد و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آنرا براي او هديه کند کافي نيست.

مسأله 1620 :

بايد کسي را اجير کنند که اطمينان داشته باشند نماز را بطور صحيح مي خواند ولي بعد از خواندن نماز اگر شک کند صحيح خوانده يا نه، اشکال ندارد.

مسأله 1621 :

کسي که ديگري را براي نمازهاي ميت اجير کرده اگر بفهمد که عمل را بجا نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.

مسأله 1622 :

هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه اگر چه بگويد انجام داده ام، بايد دوباره اجير بگيرد. ولي اگر شک کند که عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.

مسأله 1623 :

کسي که عذري دارد، مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مي خواند،

[263]

نمي شود براي نمازهاي ميت او را اجير کرد، اگر چه از ميت به همين نحو قضا شده باشد.

مسأله 1624 :

مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تکليف خود عمل نمايد.

مسأله 1625 :

قضاي نمازهاي ميت در صورتي که ترتيب آنها را بدانند بايد بترتيب خوانده شود و اگر ترتيب آنها را ندانند رعايت ترتيب لازم نيست، ولي در مورد نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يک روز، رعايت ترتيب لازم است.

مسأله 1626 :

اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند بايد مقداري از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورد.

مسأله 1627 :

اگر انسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير کند، در صورتي که ترتيب قضا شدن نماز ميت را مي داند بايد براي هر کدام آنها وقتي را معين نمايد، مثلاً اگر با يکي از آنها قرار گذاشت که از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با ديگري قرار بگذارد که از ظهر تا شب بخواند. و نيز بايد نمازي را که در هر دفعه شروع مي کند، معين نمايد مثلاً قرار بگذارد، اول نماز صبح را بخواند يا ظهر يا عصر، و همچنين بايد با آنها قرار بگذارد که در هر دفعه نماز يک شبانه روز را از سر شروع نمايند.

مسأله 1628 :

اگر کسي اجير شود که مثلاًدر مدت يکسال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بنابراحتياط واجب بايد براي نمازهائي که مي دانند يا احتمال مي دهند بجا نياورده، ديگري را اجير نمايند.

مسأله 1629 :

کسي را که براي نمازهاي ميت اجير کرده اند، اگر پيش از تمام کردن نماز بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقداري را که نخوانده از مال او به ولي ميت بدهند، مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولي را که گرفته از مال او به ولي ميت بدهند، و اگر شرط نکرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند، اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست، ولي بهتر است دين ميت را ادا کنند.

مسأله 1630 :

اگر اجير پيش از تمام کردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بايد از مال او براي نمازهائي که اجير بوده ديگري را اجير نمايند و اگر چيزي زياد آمد، در صورتي که وصيت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش برسانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS