اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

اجير گرفتن براى نماز

مسأله 1615 :

بعد از مرگ انسان، مى شود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در زندگى بجا نياورده ديگرى را اجير کنند يعنى باو مزد دهند که آنها را بجا آورد. و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

مسأله 1616 :

انسان مى تواند براى بعضى از کارهاى مستحبى مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان(عليهم السلام)، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مى تواند کار مستحبى را انجام دهد و ثواب آنر براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله 1617 :

کسى که براى نماز قضاى ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روى تقليد صحيح بداند يا عمل به احتياط کند.

مسأله 1618 :

اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد، و لازم نيست اسم او را بداند. پس اگر نيت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى او اجير شده ام کافى است

مسأله 1619 :

اجير بايد خود را به جاى ميت فرض کند و عبادتهاى او را به نيابت از او قضا نمايد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آنرا براى او هديه کند کافى نيست.

مسأله 1620 :

بايد کسى را اجير کنند که اطمينان داشته باشند نماز را بطور صحيح مى خواند ولى بعد از خواندن نماز اگر شک کند صحيح خوانده يا نه، اشکال ندارد.

مسأله 1621 :

کسى که ديگرى را براى نمازهاى ميت اجير کرده اگر بفهمد که عمل را بجا نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.

مسأله 1622 :

هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه اگر چه بگويد انجام داده ام، بايد دوباره اجير بگيرد. ولى اگر شک کند که عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.

مسأله 1623 :

کسى که عذرى دارد، مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مى خواند،

[263]

نمى شود براى نمازهاى ميت او را اجير کرد، اگر چه از ميت به همين نحو قضا شده باشد.

مسأله 1624 :

مرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تکليف خود عمل نمايد.

مسأله 1625 :

قضاى نمازهاى ميت در صورتى که ترتيب آنها را بدانند بايد بترتيب خوانده شود و اگر ترتيب آنها را ندانند رعايت ترتيب لازم نيست، ولى در مورد نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يک روز، رعايت ترتيب لازم است.

مسأله 1626 :

اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند بايد مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورد.

مسأله 1627 :

اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى ميت اجير کند، در صورتى که ترتيب قضا شدن نماز ميت را مى داند بايد براى هر کدام آنها وقتى را معين نمايد، مثلاً اگر با يکى از آنها قرار گذاشت که از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با ديگرى قرار بگذارد که از ظهر تا شب بخواند. و نيز بايد نمازى را که در هر دفعه شروع مى کند، معين نمايد مثلاً قرار بگذارد، اول نماز صبح را بخواند يا ظهر يا عصر، و همچنين بايد با آنها قرار بگذارد که در هر دفعه نماز يک شبانه روز را از سر شروع نمايند.

مسأله 1628 :

اگر کسى اجير شود که مثلاًدر مدت يکسال نمازهاى ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بنابراحتياط واجب بايد براى نمازهائى که مى دانند يا احتمال مى دهند بجا نياورده، ديگرى را اجير نمايند.

مسأله 1629 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند، اگر پيش از تمام کردن نماز بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقدارى را که نخوانده از مال او به ولى ميت بدهند، مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولى را که گرفته از مال او به ولى ميت بدهند، و اگر شرط نکرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند، اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزى واجب نيست، ولى بهتر است دين ميت را ادا کنند.

مسأله 1630 :

اگر اجير پيش از تمام کردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بايد از مال او براى نمازهائى که اجير بوده ديگرى را اجير نمايند و اگر چيزى زياد آمد، در صورتى که وصيت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش

[264]

برسانند.

[265]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS