غسل های مستحب‌‌ (آیت الله حسین مظاهری)

غسل های مستحب‌‌ (آیت الله حسین مظاهری)

غسلهاى مستحب

مسأله :

غسلهاى مستحب در شرع مقدّس اسلام بسيار است و از آن جمله است:

1 - غسل جمعه، و وقت آن از اذان صبح جمعه است تا مغرب و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است تا روز شنبه قضاى آن را بجا آورد، بلکه تا آخر هفته به عنوان رجاء مى‌توان انجام داد. و نيز مى‌توان از اذان صبح پنج شنبه تا اذان صبح جمعه به عنوان تهيّأ انجام داد. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگويد:

»اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنى مِنَ التَّوَّابينَ وَ اجْعَلنى مِنَ الْمُتَطَهِّرينَ«.

] - شهادت مى‌دهم بر اينکه نيست خدايى غير از خداوند متعال، او که يکتاست و شريکى براى او نيست، و بر اينکه محمد صلى الله وعليه وآله وسلم بنده خداوند و پيامبر اوست. خداوندا درود فرست بر محمد و آل محمد و مرا از توبه کنندگان و پاکان قرار ده. [

2 - غسل شب اوّل ماه رمضان و تمام شبهاى طاق مثل شب سوّم و پنجم و هفتم، ولى از شب بيست و يکم مستحب است هر شب غسل کند و براى شبهاى اوّل، پانزدهم، هفدهم، نوزدهم، بيست و يکم، بيست و سوم، بيست و پنجم، بيست و هفتم و بيست و نهم بيشتر سفارش شده است و وقت غسل شبهاى ماه رمضان تمام شب است، و بهتر است هنگام مغرب بجا آورده شود ولى از شب بيست و يکم تا آخر ماه بهتر است غسل را بين نماز مغرب و عشا بجا آورد. و نيز مستحب است در شب بيست و سوّم غير از غسل اوّل شب، يک غسل هم در آخر شب انجام دهد.

3 - غسل شب عيد فطر و وقت آن از اوّل مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اوّل شب بجا آورده شود.

4 - غسل روز عيد فطر و عيد قربان و وقت آن از اذان صبح است تا مغرب و بهتر است آن را پيش از نماز عيد بجا آورد.

5 - غسل روز هشتم و نهم ذى‌الحجّه و در روز نهم بهتر است آن را نزديک ظهر بجا آورد.

6 - غسل روز اوّل، پانزدهم، بيست و هفتم و آخر ماه رجب.

7 - غسل روز عيد غدير و بهتر است بعد از طلوع آفتاب اوّل روز آن را انجام دهند.

8 - غسل روز بيست و چهارم ذى‌الحجّه.

9 - غسل روز عيد نوروز، پانزدهم شعبان، نهم و هفدهم ربيع الاول و روز بيست و پنجم ذى قعده.

10 - غسل دادن بچه‌اى که تازه به دنيا آمده است.

11 - غسل زنى که براى غير شوهرش بوى خوش استعمال کرده است.

12 - غسل کسى که در حال مستى خوابيده است.

13 - غسل کسى که جايى از بدنش را به‌بدن ميتى که غسل داده‌اند رسانده‌است.

14 - غسل کسى که در موقع گرفتن خورشيد يا ماه نماز آيات را عمداً نخوانده، در صورتى که تمام ماه يا خورشيد گرفته باشد.

15 - غسل کسى که براى تماشاى دار آويخته رفته و آن را ديده باشد ولى اگر اتفاقاً يا از روى ناچارى نگاهش بيفتد يا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد غسل مستحب نيست.

مسأله :

پيش از داخل شدن در حرم مکّه، شهر مکّه، مسجد الحرام، کعبه، حرم مدينه، شهر مدينه، مسجد پيغمبر6 و حرم امامان:، مستحب است انسان غسل کند، و اگر در يک روز چند مرتبه مشرف شود يک غسل کافى است، و کسى که مى‌خواهد در يک روز داخل حرم مکّه و مسجدالحرام و کعبه شود، اگر به نيّت همه يک غسل کند کافى است. و نيز اگر در يک روز بخواهد داخل حرم مدينه و شهر مدينه و مسجد پيغمبر6 شود، يک غسل براى همه کفايت مى‌کند و براى زيارت پيغمبر و امامان از دور يا نزديک و براى حاجت خواستن از خداوند عالم و همچنين براى توبه و نشاط به جهت عبادت و براى سفر رفتن خصوصاً سفر زيارت حضرت سيّدالشهداء7 مستحب است انسان غسل کند و اگر يکى از غسلهايى را که در اين مسأله گفته شد بجا آورد و بعد کارى کند که وضو را باطل مى‌نمايد مثلاً بخوابد، غسل او تا يک شبانه روز باطل نمى‌شود ولى براى نماز و مانند آن بايد وضو بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS