غسل های مستحب‌‌ (آیت الله جعفر سبحانی)

غسل های مستحب‌‌ (آیت الله جعفر سبحانی)

غسل هاى مستحب

مسأله 551 :

غسل هاى مستحب در شرع مقدّس اسلام بسيار است و از آن جمله است:

1. غسل جمعه; و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزديک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نيّت ادا و قضا تا غروب جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مى ترسد در روز جمعه آب پيدا نکند مى تواند روز پنجشنبه و شب جمعه غسل را به اميد آن که مطلوب خداوند عالم است به جا آورد و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگويد:

«أشْهَدُ أنْ لا إلهَ إلاّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ و أنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ و رَسولُهُ اللّهُمَّ صَلِّ على مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد و اجْعَلْنى مِنَ التَّوّابينَ و اجْعَلْنى مِنَ المُتَطَهِّرينَ».

2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شب هاى طاق; مثل شب سوم و پنجم و هفتم ولى از شب بيست و يکم مستحب است همه شب غسل کند و براى غسل شب اول، پانزدهم و هفدهم و نوزدهم و بيستويکم و بيستوسوم و بيستوپنجم و بيستوهفتم و بيستونهم بيشتر سفارش شده است. و وقت غسل شب هاى ماه رمضان، تمام شب است و بهتر است مقارن غروب يا کمى پيش از آن به جا آورده شود ولى از شب بيستويکم تا آخر ماه بهتر است غسل را بين نماز مغرب و عشا به جا آورد. و نيز مستحب است در شب بيست سوم غير از غسل اول شب، يک غسل هم در آخر شب انجام دهد.

3. غسل روز عيد فطر و عيد قربان و وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پيش از نماز عيد به جا آورد.

4. غسل شب عيد فطر و وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح وبهتر است در اول شب به جا آورده شود.

5. غسل روز هشتم و نهم ذى الحجّة و در روز نهم بهتر است آن را نزديک ظهر به جا آورد.

6. غسل روز اول و پانزدهم و بيستوهفتم و آخر ماه رجب.

صفحه 202

7. غسل روز عيد غدير و بهتر است پيش از ظهر آن را انجام دهند.

8. غسل روز عيد نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربيع الاول و روز بيستوپنجم ذى قعده ولى غسل روز پانزدهم شعبان و غسل هاى ديگرى که تا آخر مسأله ذکر شده رجاءً انجام دهد.

9. غسل دادن بچه اى که تازه به دنيا آمده در زمان تولد تا سه روز.

10. غسل زنى که براى غيرشوهرش بوى خوش استعمال کرده است.

11. غسل کسى که در حال مستى خوابيده.

12. غسل کسى که جايى از بدنش را به بدن ميّتى که غسل داده اند رسانده.

13. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشيد و ماه نماز آيات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشيد گرفته باشد.

14. غسل کسى که براى تماشاى دار آويخته رفته و آن را ديده باشد ولى اگر اتفاقاً يا از روى ناچارى نگاهش بيفتد يا مثلا براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحب نيست.

مسأله 552 :

پيش از داخل شدن در حرم مکه، شهر مکه، مسجدالحرام، خانه کعبه، حرم مدينه، شهر مدينه، مسجد پيغمبر و حرم امامان (عليهم السلام) (که غسل در زيارت آنها وارد شده) مستحب است انسان غسل کند و اگر در يک روز چند مرتبه مشرف شود، يک غسل کافى است و کسى که مى خواهد در يک روز داخل حرم مکه و مسجدالحرام و خانه کعبه شود، اگر به نيّت همه يک غسل کند کافى است و نيز اگر در يک روز بخواهد داخل حرم مدينه و شهر مدينه و مسجد پيامبر(صلى الله عليه وآله) شود، يک غسل براى همه کفايت مى کند و براى زيارت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان (عليهم السلام) از دور يا نزديک و براى حاجت خواستن از خداوند عالم و همچنين براى توبه و نشاط به جهت عبادت و براى سفر رفتن خصوصاً سفر زيارت حضرت سيّدالشّهدا(عليه السلام)مستحب است انسان غسل کند و اگر يکى از غسل هايى را که در اين مسأله گفته شد به جا آورد و بعد کارى کند که وضو را باطل مى کند مثلا بخوابد; غسل او باطل مى شود و مستحب است دوباره غسل را به جا آورد.

مسأله 553 :

انسان نمى تواند با غسل مستحبى کارى که مانند نماز، وضو لازم دارد انجام دهد.

صفحه 203

مسأله 554 :

اگر چند غسل بر کسى مستحب باشد و به نيّت همه يک غسل به جا آورد کافى است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS