غسل مس میت‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

غسل مس میت‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

غسل مس ميت

مسأله 527 :

اگـر کسى بدن انسان مرده اى را که سرد شده و غسلش نداده اند مس کند يعنى جائى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مس ميت نمايد, چه در خواب مس کند چه در بيدارى , بـا اخـتيار مس کند يا بى اختيار, حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميت برسدبايد غسل کند, ولى اگر حيوان مرده اى را مس کند غسل بر او واجب نيست .

مسأله 528 :

براى مس مرده اى که تمام بدن او سرد نشده غسل واجب نيست اگرچه جائى را که سرد شده مس نمايد.

مسأله 529 :

اگر موى خود را به بدن ميت برساند يا بدن خود را به موى ميت يا موى خود را به مـوى مـيـت برساند, بنابر احتياط غسل کند ولکن آن غسل براى نماز کافى نيست مگر آنکه موى خود و موى ميت بلند نباشد که در اين صورت غسل مس ميت براى نماز کافى است .

مسأله 530 :

بـراى مس بچه مرده حتى بچه سقط شده اى که چهار ماه او تمام شده غسل مس ميت واجب است , بنابر اين اگر بچه چهارماهه اى مرده و بدنش سرد شده به دنيا بيايد مادر او بايد غسل مس ميت کند.

مسأله 531 :

بچه اى که بعد از مردن مادر و سرد شدن بدنش به دنيا مى آيد وقتى بالغ شد واجب است غسل مس ميت کند, و اگر بعد از مميزشدن و قبل از بلوغ غسل کند کافى است .

مسأله 532 :

اگـر انسان , ميتى را که سه غسل او کاملا تمام شده مس نمايد, غسل بر او واجب نمى شود, ولى اگر پيش از آنکه غسل سوم تمام شود جائى از بدن او را مس کند اگرچه غسل سوم آنجا تمام شده باشد بايد غسل مس ميت نمايد.

مسأله 533 :

اگر ديوانه يا بچه نابالغى ميت را مس کند, بعد از آنکه آن ديوانه عاقل يا بچه بالغ شد بايد غسل مس ميت نمايد.

مسأله 534 :

بـنابر احتياط واجب اگر از بدن زنده يا مرده اى که غسلش نداده اند, قسمتى که داراى اسـتـخـوان اسـت جدا شود و پيش از آنکه قسمت جدا شده را غسل دهند, انسان آن را مس نـمايد, بايد غسل مس ميت کند, ولى اگر قسمتى که جدا شده , استخوان نداشته باشد, براى مس آن غسل واجب نيست .

مسأله 535 :

براى مس استخوانى که گوشت ندارد و آن را غسل نداده اند چه از مرده جدا شده بـاشـد چـه از زنده , غسل واجب نيست , وهمچنين است براى مس دندانى که از مرده يا زنده جدا شده باشد.

مسأله 536 :

غسل مس ميت را بايد مثل غسل جنابت انجام دهند ولى کسى که مس ميت کرده , اگـر بـخواهد نماز بخواند احتياط مستحب آن است که وضو هم بگيرد, ولى در مواردى که غسل مس ميت بنابر احتياط است بايد براى نماز وضو بگيرد.

مسأله 537 :

اگر چند ميت را مس کند يا يک ميت را چند بار مس نمايد, يک غسل کافى است .

مسأله 538 :

براى کسى که بعد از مس ميت غسل نکرده است , توقف در مسجد و نزديکى با زن و خواندن آيه هائى که سجده واجب دارد,مانعى ندارد ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS