احکام نگاه کردن‌ (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام نگاه کردن‌ (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام نگاه کردن

مسأله 2442 :

نگاه کردن به بدن زن نامحرم ودخترى که نه سالش تمام نشده , ولى خوب وبد را مى فهمد, و نگاه کردن به او عادتا امکان تهييج وتحريک شهوت دارد,و همچنين نگاه کردن بموى آنـان چـه بـا قصد لذت وچه بدون آن حرام است .

و نگاه کردن به صورت و دست آنان اگر به قصد لـذت باشد حرام است , و بدون قصد لذت هم بنابر احتياط ترک آن لازم است .

و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى باشد.

مسأله 2443 :

اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دست زنان کفار و جاهائى از بدنشان که عادت بر نپوشاندن آن دارند, در صورتى که نترسد که به حرام بيفتد,اشکال ندارد.

مسأله 2444 :

زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند, بلکه احتياط واجب آن است که از پـسـرى هم که بالغ نشده , ولى خوب و بد رامى فهمد و از نگاه کردن تحريک و تهييج شهوت او عادتا ممکن باشد, بدن و موى خود را بپوشاند.

مسأله 2445 :

نگاه کردن به عورت ديگرى حتى به عورت بچه مميزى که خوب و بد را مى فهمد حـرام اسـت , اگـر چـه از پـشـت شـيشه يا در آينه يا آب صاف و ماننداينها باشد.

ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مسأله 2446 :

مـرد وزنى که با يکديگر محرمند, اگر قصد لذت نداشته باشندمى توانند غير از عورت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند اگرچه احتياط اين است که به مابين ناف و زانوها نگاه نکنند.

مسأله 2447 :

مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه کند, و نگاه کردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است .

مسأله 2448 :

مـرد نبايد عکس زن نامحرم را بيندازد, و اگر زن نامحرمى را بشناسد,نبايد به عکس او خصوصا در مواردى که معرض هتک و فساد باشد نگاه کند .

مسأله 2449 :

اگر در حال ناچارى زن بخواهد زن ديگر, يا مردى غير از شوهرخود را تنقيه کند, يـا عـورت او را آب بـکـشـد, بايد چيزى در دست کند که دست او به عورت آن مرد يا زن نرسد, و هـمـچـنـين است اگر مرد بخواهد در حال ناچارى مردديگر, يا زنى غير زن خود را تنقيه کند, يا عورت او را آب بکشد.

مسأله 2450 :

اگر مرد براى معالجه زن نا محرم ناچار باشد که او را نگاه کند, ودست به بدن او بـزنـد اشـکـال ندارد.

ولى اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند, نبايددست به بدن او بزند, و اگر بادست زدن بتواند معالجه کند نبايد او را نگاه کند.

مسأله 2451 :

اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند,اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS