احکام نگاه کردن‌ (آیت الله جعفر سبحانی)

احکام نگاه کردن‌ (آیت الله جعفر سبحانی)

احکام نگاه کردن

مسأله 2077 :

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است. و نگاه کردن به صورت و دست ها اگر به قصد لذت باشد، حرام است، و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى باشد مگر آن مقدار که معمولاً نمى پوشانند و نگاه کردن به صورت و بدن و موى دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد، و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بيفتد، اشکال ندارد ولى بنابر احتياط بايد جاهائى را که مثل ران و شکم معمولاً مى پوشانند نگاه نکند.

مسأله 2078 :

اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دست هاى زن هاى اهل کتاب مثل

صفحه 456

زن هاى يهود و نصارى نگاه کند، در صورتى که نترسد که به حرام بيفتد، اشکال ندارد.

مسأله 2079 :

زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتياط واجب آن است که بدن و موى خود را از پسرى هم که بالغ نشده، ولى خوب و بد را مى فهمد و به حدى رسيده که موردنظر شهوانى است، بپوشاند.

مسأله 2080 :

نگاه کردن به عورت ديگرى حرام است، اگرچه از پشت شيشه يا در آئينه يا آب صاف و مانند اينها باشد. و احتياط واجب آن است که به عورت بچّه مميّز هم نگاه نکنند. ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مسأله 2081 :

مرد و زنى که با يکديگر محرمند، اگر قصد لذت نداشته باشند، مى توانند غير از عورت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مسأله 2082 :

مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه کند و نگاه کردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است.

مسأله 2083 :

عکس برداشتن مرد از زن نامحرم حرام نيست مگر اين که براى عکس برداشتن مجبور شود که دست به بدن او بزند و اگر زن نامحرمى را بشناسد در صورتى که آن زن با حجاب باشد، نبايد به عکس بدون حجاب او نگاه کند.

مسأله 2084 :

هر گاه پرستار و يا طبيب ناچار باشد دست به عورت بيمار بزند بايد دستکش در دست کند که دست او به عورت آنها نرسد و همچنين است اگر پرستار و يا طبيب مرد ناچار شود دست به بدن زن بزند يا پرستار و طبيب زن دست به بدن مرد بزند بايد دستکش در دست کنند، مگر اين که ضرورتى در کار باشد.

مسأله 2085 :

اگر مرد براى معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و يا دست به بدن او بزند، اشکال ندارد ولى اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند، نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند، نبايد او را نگاه کند.

مسأله 2086 :

اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند، بنابر احتياط واجب بايد آئينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند ولى اگر چاره اى جز نگاه کردن به عورت نباشد، اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS