1 - خوردن و آشاميدن
مسأله 1582 :
اگـر روزه دار عمدا چيزى بخورد يا بياشامد, روزه او باطل مى شود,چه خوردن وآشـامـيدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب , چه معمول نباشد.
مثل خاک و شيره درخت و چه کم باشد يا زياد حتى اگر مسواک را از دهان بيرون آوردودوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد, روزه او باطل مى شود بلکه اگررطوبت مسواک در آب دهان بطورى از بين برود که رطوبت خارج به آن گفته نشودولى بداند که در دهان باقى است بنا براحتياط لازم نبايد آن را فرو برد.
مسأله 1583 :
اگر موقعى که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده , بايدلقمه را از دهان بـيـرون آورد وچـنانچه عمدا فرو برد روزه اش باطل است و به دستورى که بعدا گفته خواهد شد کفاره هم بر او واجب مى شود.
مسأله 1584 :
اگر روزه دار سهوا چيزى بخورد يا بياشامد روزه اش باطل نمى شود.
مسأله 1585 :
احتياط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپول خوددارى کند, و فرقى بين آمپولها نيست .
و اگر لازم شد و تزريق کرد روزه او باطل نمى شود.
مسأله 1586 :
اگر روزه دار چيزى را که لاى دندان مانده است عمدا فرو ببرد,روزه اش باطل مى شود.
مسأله 1587 :
کسى که مى خواهد روزه بگيرد, لازم نيست پيش از اذان دندانهاى خود را خلال کـند.
ولى اگر بداند غذايى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود,چنانچه خلال نکند, روزه اش باطل مى شود خواه چيزى از آن فرو رود يا فرونرود.
مسأله 1588 :
فرو بردن آب دهان , اگر چه بواسطه خيال کردن ترشى ومانند آن دردهان جمع شده باشد, روزه را باطل نمى کند.
مسأله 1589 :
فرو بردن اخلاط سر وسينه , تا به فضاى دهان نرسيده اشکال نداردولى اگر داخل فضاى دهان شود, احتياط واجب آن است که آن را فرو نبرد .
مسأله 1590 :
اگر روزه دار بقدرى تشنه شود که بترسد از تشنگى بميرد واجب است به اندازه اى که از مردن نجات پيدا کند آب بياشامد ولى روزه او باطل مى شودو اگر ماه رمضان باشد, بايد در بقيه روز از بجا آوردن کارى که روزه را باطل مى کندخوددارى نمايد.
مسأله 1591 :
جـويـدن غـذا بـراى بچه يا پرنده و چشيدن غذا و مانند اينها که معمولا به حلق نـمـى رسد, اگر چه اتفاقا به حلق برسد, روزه را باطل نمى کند.
ولى اگرانسان از اول بداند که به حـلـق مـى رسـد, روزه اش باطل مى شود هر چند به حلق نرسد و بايد قضاى آن را بگيرد و اگر به حلق رسيده کفاره هم بر او واجب است .
مسأله 1592 :
انـسـان نمى تواند براى ضعف , روزه را بخورد ولى اگر ضعف اوبقدرى است که معمولا نمى شود آن را تحمل کرد, خوردن روزه اشکال ندارد.