احکام غسل کردن
مسأله 378 :
در غسل ارتماسي بايد تمام بدن پاک باشد ولي در غسل ترتيبي پاک بودن تمام بدن لازم نيست و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتي را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد کافياست.
مسأله 379 :
کسي که از حرام جنب شده اگر بخواهد با آب گرم غسل کند عرق ميکند، چون عرق او بنابر احتياط واجب نجس است، بايد با آب سرد غسل کند و اگر آب سرد پيدا نکند يا براي او ضرر داشته باشد نميتواند در بيرون از آب غسل ترتيبي کند ولي ميتواند بعد از آن که تمام بدن زير آب رفته باشد نيّت غسل ترتيبي کند و به نيّت سر وگردن بدن را حرکت دهد بعد يک مرتبه به نيّت طرف راست ومرتبه ديگر به نيّت طرف چپ بدن را حرکت دهد، غسل او صحيح است.
مسأله 380 :
اگر در غسل به اندازه سر مويي از بدن نشسته بماند، غسل باطل است اگر غسل ارتماسي باشد و اگر ترتيبي بوده لازم است شستن آن جزيي که شسته نشده است و همچنين لازم است اعادة اعضايي که بعد از آن است ولي شستن جاهايي از بدن که ديده نميشود، مثل توي گوش وبيني واجب نيست.
مسأله 381 :
جايي که شک دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن، بنابر احتياط واجب بايد بشويد.
مسأله 382 :
اگر سوراخ جاي گوشواره ومانند آن به قدري گشاد باشد که داخل آن ديده شود، بايد آن را شست و اگر ديده نشود، شستن داخل آن لازم نيست.
مسأله 383 :
چيزي را که مانع رسيدن آب به بدن است، بايد برطرف کند و اگر پيش از آن که يقين کند برطرف شده غسل نمايد، غسل او باطل است.
مسأله 384 :
اگر موقع غسل شک کند، چيزي که مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه، بايد وارسي کند تا مطمئن شود يا ظن پيدا کند که مانعينيست.
مسأله 385 :
در غسل بايد موهاي کوتاهي را که جزء بدن حساب ميشود، بشويد وشستن موهاي بلند واجب نيست، بلکه اگر آب را طوري به پوست برساند که آنها تر نشوند، غسل صحيح است ولي اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممکن نباشد بايد آنها را بشويد که آب به بدن برسد.
مسأله 386 :
تمام شرطهايي که براي صحيح بودن وضو گفته شد، مثل: پاک بودن آب وغصبي نبودن آن، در صحيح بودن غسل هم شرط است ولي در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد و نيز در غسل ترتيبي لازم نيست بعد از شستن هر قسمت فوراً قسمت ديگر را بشويد بلکه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداري صبر کند و بعد طرف راست را بشويد و بعد از مدّتي طرف چپ را بشويد اشکال ندارد.
مسأله 387 :
کسي که قصد دارد پول حمامي را ندهد يا بدون اين که بداند حمامي راضي است، بخواهد نسيه بگذارد، اگرچه بعد حمّامي را راضي کند، غسل او باطل است.
مسأله 388 :
اگر حمّامي راضي باشد که پول حمام نسيه بماند ولي کسي که غسل ميکند قصدش اين باشد که طلب او را ندهد، يا از مال حرام بدهد صحّت غسل او محّل اشکال است.
مسأله 389 :
اگر بخواهد با عين پول حرام يا پولي که خمس آن را نداده به حمّامي بدهد، غسل او باطل است در صورتي که در خمس به ضمانت شرعي عمل نکرده باشد.
مسأله 390 :
اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير کند و پيش از غسل شک کند که چون در خزينه تطهير کرده حمّامي به غسل کردن او راضي است يا نه، غسل او باطل است، مگر اين که پيش از غسل حمّامي را راضي کند.
مسأله 391 :
اگر شک کند که غسل کرده يا نه بايد غسل کند ولي اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده يا نه، لازم نيست دوباره غسلنمايد.
مسأله 392 :
اگر در بين غسل، حدث اصغر از او سر زند مثلاً بول کند، غسل را رها کند و دوباره غسل نمايد و وضو هم بگيرد و يا آن که آن غسل را تمام کند ودوباره بنابر احتياط واجب غسل کند به قصد تمام يا اتمام و بعد از آن وضو هم بگيرد و احتياطاً غسل دوم را مثل اوّل در ترتيبي وارتماسي بودن انجام دهد.
مسأله 393 :
اگر به خيال اين که به اندازه غسل ونماز وقت دارد براي نماز غسل کند چنانچه بعد از غسل به اندازه خواندن يک رکعت يابيشتر وقت داشته باشد، غسل او صحيح است اگر قصد غسل را علي ايّ حال داشته باشد و همچنين است اگر کمتر از يک رکعت وقت داشته باشد.
مسأله 394 :
کسي که جنب شده اگر شک کند غسل کرده يا نه نمازهايي را که خوانده صحيح است ولي براي نمازهاي بعد بايد غسل کند.
مسأله 395 :
کسي که چند غسل بر او واجب است ميتوانند به نيّت همه آنها يک غسل بجا آورد، و اگر يکي از آنها غسل جنابت بوده وقصد غسل جنابت را به تنهايي بنمايد کافي است ووضو لازم نيست و اگر غير از جنابت را قصد کند باز کافي است وليکن بنابر احتياط وضو هم بگيرد.
مسأله 396 :
اگر بر جايي از بدن، آية قرآن يا اسم خداوند تعالي نوشته شده باشد، بنابر احتياط واجب اگر ممکن است بايد آن را از بين ببرد و اگر ممکن نيست، بايد وضو وغسل را ارتماسي انجام دهد، و چنانچه بخواهد وضو يا غسل راترتيبي بجا آورد، بايد آب را طوري به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد.
مسأله 397 :
کسي که غسل جنابت کرده، نبايد براي نماز وضو بگيرد ولي با غسلهاي ديگر نميشود نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.