7- زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

7- زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

7ـ زميني که کافر ذمّي از مسلمان بخرد

مسأله 1845 :

اگر کافر ذمّي زميني را از مسلمان بخرد، بايد خمس آن را از همان زمين يا از مال ديگرش بدهد و نيز اگر خانه و دکّان ومانند اينها را از مسلمان بخرد، بايد خمس زمين آن را بدهد اگر هرآينه معامله بر زمين آنها مستقلاً واقع شده باشد، وامّا اگر معامله بر عنوان خانه و دکّان باشد، خمس آنها بر او واجب نيست و در دادن اين خمس قصد قربت لازم نيست، بلکه حاکم شرع هم که خمس را از او مي‌گيرد، لازم نيست قصد قربت نمايد.

مسأله 1846 :

اگر کافر ذمّي زميني را که از مسلمان خريده به مسلمان ديگري هم بفروشد، بايد خمس آن را بدهد و نيز اگر بميرد ومسلماني آن زمين را از او ارث ببرد، بايد خمس آن را از همان زمين يا از مال ديگرش بدهند.

مسأله 1847 :

اگر کافر ذمّي موقع خريدن زمين شرط کند که خمس ندهد يا شرط کند که فروشنده خمس آن را بدهد، شرط او صحيح نيست و بايد خمس را بدهد ولي اگر شرط کند که فروشنده مقدار خمس را از طرف او به صاحبان خمس بدهد، اشکال ندارد ولي حقّ خمس از زمين ساقط نمي‌شود مگر بعد از دادن خمس.

مسأله 1848 :

اگر مسلمان زميني را به غير خريد وفروش ملک ذمّي کافر کند وعوض آن را بگيرد مثلاً با او صلح نمايد، لزوم خمس بر کافر ذمّي بنابر احتياط است.

مسأله 1849 :

اگر کافر ذمّي صغير باشد و وليّ او برايش زميني بخرد، بايد خمس آن را بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS