7- زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

7- زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

زمينى که کافر ذمّى از مسلمان بخرد

مسأله 1899 :

اگر کافر ذمّى زمينى را از مسلمان بخرد، بايد خمس آن را از همان زمين بدهد. و اگر پول آن را هم بدهد اشکال ندارد، ولى اگر غير از پول چيز ديگر بدهد، بايد به اذن حاکم شرع باشد و نيز اگر خانه و دکان و مانند اينها را از مسلمان بخرد، چنانچه زمين آن را جداگانه قيمت کنند و بفروشند بايد خمس زمين آن را بدهد. و اگر خانه و دکان را روى هم بفروشند و زمين به تبع آن منتقل شود خمس زمين واجب نيست. و در دادن اين خمس قصد قربت لازم نيست، بلکه حاکم شرع هم که خمس را از او مى‌گيرد لازم نيست قصد قربت نمايد.

مسأله 1900 :

اگر کافر ذمّى زمينى را که از مسلمان خريده به مسلمان ديگرى هم بفروشد، بايد خمس آن را بدهد و نيز اگر بميرد و مسلمانى آن زمين را از او ارث ببرد، بايد خمس آن را از همان زمين، يا از مال ديگرش بدهند.

مسأله 1901 :

اگر کافر ذمّى موقع خريد زمين شرط کند که خمس ندهد، يا شرط کند که فروشنده خمس آن را بدهد، شرط او صحيح نيست و بايد خمس را بدهد، ولى اگر شرط کند که فروشنده مقدار خمس را از طرف او به صاحبان خمس بدهد اشکال ندارد.

مسأله 1902 :

اگر مسلمان زمينى را به غير خريد و فروش، ملک کافر کند و عوض آن را بگيرد، مثلاً به او صلح نمايد، بنابر احتياط واجب در ضمن عقد با کافر ذمّى شرط کند که خمس آن را بدهد.

مسأله 1903 :

اگر کافر ذمّى صغير باشد و ولىّ او برايش زمينى بخرد ولىّ او بايد خمسش را بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS