4- آب باران (آیت الله سید علی سیستانی)

4- آب باران (آیت الله سید علی سیستانی)

4 ـ آب باران

مسأله 37 :

چـيزى که نجس است و عين نجاست در آن نيست به هر جاى آن يک مرتبه باران برسد پاک مى شود مـگـر بدن و لباسى که به بول نجس شده باشد که در اين دو بنابر احتياط دو مرتبه لازم است و در فرش و لباس و مانند اينها فشار لازم نيست , البته باريدن دو سه قطره فايده ندارد بلکه بايد طورى باشد که بگويند باران مى آيد.

مسأله 38 :

اگر باران بر عين نجس ببارد و به جاى ديگر ترشح کند , چنانچه عين نجاست همراه آن نباشد و بو يا رنـگ يـا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است , پس اگر باران بر خون ببارد و ترشح کند , چنانچه اى ذره اى خون در آن باشد , يا آن که بو يا رنگ يا مزه خون گرفته باشد نجس مى باشد.

مسأله 39 :

اگـر بـر سقف عمارت يا روى بام آن عين نجاست باشد , تا وقتى باران به بام مى بارد , آبى که به چيز نـجس رسيده و از سقف يا ناودان مى ريزد پاک است , ولى بعد از قطع شدن باران اگر معلوم باشد آبى که مى ريزد , به چيز نجس رسيده است , نجس مى باشد.

مسأله 40 :

زمين نجسى که باران بر آن ببارد پاک مى شود , و اگر باران بر زمين جارى شود و در حال باريدن به جاى نجسى که زير سقف است برسد آن را نيز پاک مى کند.

مسأله 41 :

خاک نجسى که آب باران به وصف اطلاق همه اجزاى آن را فرابگيرد پاک مى شود.

مسأله 42 :

هـرگـاه آب باران در جايى جمع شود , اگر چه کمتر از کر باشد در موقعى که باران مى آيد حکم آب کـر را دارد و چـنـانچه چيز نجس را در آن بشويند و آب بو يا رنگ يا مزه نجاست نگيرد آن چيز نجس پاک مى شود.

مسأله 43 :

اگـر بـر فـرش پـاکى که روى زمين نجس است باران ببارد و در حال باريدن از فرش به زمين برسد فرش نجس نمى شود و زمين هم پاک مى گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS