احکام آب ها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام آب ها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام آبها

مسأله 47 :

آب مـضـاف که معنى آن در مسأله ( 15 ) گفته شد , چيز نجس را پاک نمى کند و وضو و غسل هم با آن باطل است .

مسأله 48 :

آب مـضاف اگر چه به مقدار کر باشد اگر ذره اى نجاست به آن برسد نجس مى شود , ولى چنانچه با فـشار روى چيز نجس بريزد , مقدارى که به چيز نجس رسيده نجس است و مقدارى که نرسيده است پاک مى باشد.

مـثـلا اگـر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند , آنچه به دست رسيده نجس , و آنچه به دست نرسيده پاک است .

مسأله 49 :

اگـر آب مـضاف نجس طورى با آب کر يا جارى مخلوط شود , که ديگر آب مضاف به آن نگويند پاک مى شود.

مسأله 50 :

آبـى کـه مـطلق بوده و معلوم نيست که به حد مضاف شدن رسيده يا نه , مثل آب مطلق است , يعنى چيز نجس را پاک مى کند , و وضو و غسل هم با آن صحيح است .

و آبـى کـه مـضـاف بـوده و مـعـلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است , يعنى چيز نجس را پاک نمى کند , و وضو و غسل هم با آن باطل است .

مسأله 51 :

آبـى کـه مـعلوم نيست مطلق است يا مضاف , و معلوم نيست که قبلا مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاک نمى کند , و وضو و غسل هم با آن باطل است .

و چنانچه نجاستى به آن برسد بنابر احتياط لازم نجس مى شود.

اگر چه به اندازه کر باشد.

مسأله 52 :

آبـى کـه عـين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد , اگر چه کر يا جارى باشد نجس مى شود بلکه اگر بو يا رنگ يا مزه آب , به واسطه نجاستى که بيرون آن است عوض شود , مثلا مردارى که پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد بنابر احتياط لازم نجس مى شود.

مسأله 53 :

آبى که عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده , چنانچه به کر يا جارى متصل شود , يا باران بر آن ببارد يا باد باران را در آن بريزد , يا آب باران از ناودان هنگام باريدن در آن جارى شود , و در تمام اين صور چنانچه تغيير آن از بين برود پاک مى شود.

ولى بنابر اقوى بايد آب باران يا کر يا جارى با آن مخلوط گردد.

مسأله 54 :

اگـر چـيـز نجسى را در کر يا جارى تطهير نمايند در شستنى که با آن پاک مى گردد آبى که بعد از بيرون آوردن از آن مى ريزد پاک است .

مسأله 55 :

آبى که پاک بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه , پاک است , و آبى که نجس بوده و معلوم نيست پاک شده يا نه نجس است .

مسأله 56 :

نـيم خورده سگ و خوک و کافر غير کتابى بلکه کتابى نيز بنابر احتياط مستحب نجس , و خوردن آن حرام است .

و نيم خورده حيوانات حرام گوشت پاک , و خوردن آن نسبت به غير گربه مکروه مى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

Powered by TayaCMS