1- آب کر (آیت الله سید علی سیستانی)

1- آب کر (آیت الله سید علی سیستانی)

1 ـ آب کر.

مساله 16 :

- آب کر بنابر مشهور مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر يک سه وجب و نـيـم است بريزند آن ظرف را پر کند , بنابر اين بايد مجموع مکسر آن چهل و دو وجب و هفت هشتم وجب بـاشد , ولى ظاهر اين است که اگر سى و شش وجب باشد نيز کفايت مى کند , و اما تعيين مقدار آب کر به حسب وزن خالى از اشکال نيست .

مساله 17 :

- اگـر عـين نجس مانند بول و خون يا چيزى که نجس شده است مانند لباس نجس , به آب کر برسد , چنانچه آن آب , بو يا رنگ يا مزه نجاست را بگيرد , نجس مى شود , و اگر تغيير نکند نجس نمى شود.

مساله 18 :

- اگر بو يا رنگ يا مزه آب کر به واسطه غير نجاست تغيير کند نجس نمى شود.

مساله 19 :

- اگـر عين نجس مانند خون يا آبى که بيشتر از کر است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتى از آن را تغيير دهـد , چـنـانـچـه مقدارى که تغيير نکرده کمتر از کر باشد تمام آب نجس مى شود , و اگر به اندازه کر يا بيشتر باشد , فقط مقدارى که بو يا رنگ يا مزه آن تغيير کرده نجس است .

مساله 20 :

- آب فواره اگر متصل به کر باشد , آب نجس را پاک مى کند ولى اگر قطره قطره روى آب نجس بريزد آن را پـاک نمى کند , مگر آن که چيزى روى فواره بگيرند , تا آب آن قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شود و بهتر اين است که آب فواره با آب نجس مخلوط گردد.

مسأله 21 :

اگر چيز نجس را زير شيرى که متصل به کر است بشويند آبى که از آن چيز مى ريزد اگر متصل به کر باشد و بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد و عين نجاست هم در آن نباشد پاک است .

مسأله 22 :

اگر مقدارى از آب کر يخ ببندد و باقى آن به قدر کر نباشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى شود , و هر مقدار از يخ هم آب شود نجس است .

مسأله 23 :

آبى که به اندازه کر بوده , اگر انسان شک کند از کر کمتر شده يا نه , مثل آب کر است , يعنى نجاست را پـاک مـى کـند , و اگر نجاستى هم به آن برسد نجس نمى شود , و آبى که کمتر از کر بوده و انسان شک دارد به مقدار کر شده يا نه حکم آب کمتر از کر را دارد.

مسأله 24 :

کـر بودن آب , به دو راه ثابت مى شود : ( اول ) آن که خود انسان يقين يا اطمينان کند ( دوم ) آن که دو مرد عادل خبر دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS