صدقه (آیت الله سید علی خامنه ای)

صدقه (آیت الله سید علی خامنه ای)

صدقه‌

سوال 1820 :

کميته امداد امام خمينى «قدس سره» صندوقهايى را در منازل، خيابان‌ها و اماکن عمومى شهر و روستا براى جمع‌آورى صدقات و خيرات و رساندن آنان به دست فقرا و مستحقان قرار داده است. آيا جايز است علاوه بر حقوق ماهيانه و مزايايى که کارکنان کميته امداد از آن نهاد مى‌گيرند، درصدى از پولهاى آن صندوق‌ها به عنوان پاداش به آنان داده شود؟ و آيا جايز است مقدارى از آن پولها به افرادى داده شود که در جمع‌آورى آنها نقش دارند ولى از کارمندان کميته امداد نيستند؟

ج: پرداخت مقدارى از اموال صندوق‌هاى صدقات به کارکنان و کارمندان کميته امداد به عنوان پاداش، علاوه بر حقوق ماهيانه‌اى که از آن کميته مى‌گيرند، اشکال دارد بلکه تا رضايت صاحبان اموال به اين کار احراز نشده، جايز نيست، ولى دادن مقدارى از آن به کسانى که در جمع‌آورى موجودى صندوق‌ها کمک مى‌کنند به عنوان اجرت‌المثل کارشان اشکال ندارد، به شرطى که براى جمع‌آورى و رساندن صدقات به افراد مستحق به کمک آنها نياز باشد، بخصوص اگر ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضى به اين کار هستند.

سوال 1821 :

آيا دادن صدقات به گدايانى که درب منازل را مى‌زنند يا در خيابانها مى‌نشينند جايز است يا اينکه بهتر است به يتيمان و مساکين داده شود و يا با ريختن آنها در صندوق صدقات در اختيار کميته امداد قرار گيرد؟

ج: صدقات مستحبى بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار کميته امداد هر چند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشکال ندارد، ولى صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وکيل او به فقرائى که مستحق هستند داده شود و در صورتى که انسان بداند که مسئولين کميته امداد پولهاى صندوق‌ها را جمع آورى کرده و به فقراى مستحق مى‌دهند، ريختن آن در صندوق‌هاى صدقات اشکال ندارد.

سوال 1822 :

وظيفه انسان در برابر گدايانى که در برابر ديگران دست دراز مى‌کنند و زندگى خود رإ؛هؤ«««««««««« با گدايى اداره مى‌نمايند و چهره جامعه اسلامى را مشّوه جلوه مى‌دهند، بخصوص بعد از اقدام دولت به جمع آورى آنان، چيست؟ آيا کمک به آنان جايز است؟

ج: سعى کنيد صدقات را به فقرائى که متديّن و عفيف هستند بدهيد.

سوال 1823 :

اينجانب خادم مسجد هستم و کارم در ماه رمضان بيشتر مى‌شود، به همين دليل بعضى از افراد خيّر مبلغى به عنوان کمک به من مى‌دهند، آيا گرفتن آن براى من جايز است؟

ج: آنچه که آنان به شما مى‌دهند احسانى از طرف آنان به شماست، در نتيجه براى شما حلال است و پذيرفتن آن اشکال ندارد.

Powered by TayaCMS