احکام آب ها (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام آب ها (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام آبها

مسأله 47 :

آب مضاف که معنى آن در مسأله (15) گفته شد، چيز نجس را پاک نمىکند ووضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 48 :

آب مضاف هر قدر زياد باشد، اگر ذره اى نجاست بآن برسد نجس مىشود، ولى چنانچه با فشار روى چيز نجس بريزد، مقدارى که بچيز نجس رسيده نجس است و مقدارى که نرسيده است پاک مىباشد. مثلا اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند، آنچه بدست رسيده نجس، و آنچه بدست نرسيده پاک است.

مسأله 49 :

اگر آب مضاف نجس طورى با آب کر يا جارى مخلوط شود، که ديگر آب مضاف بآن نگويند پاک مىشود.

مسأله 50 :

آبى که مطلق بوده و معلوم نيست که بحد مضاف شدن رسيده يا نه، مثل آب مطلق است، يعنى چيز نجس را پاک مىکند، ووضو و غسل هم با آن صحيح است. و آبى که مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است، يعنى چيز نجس را پاک نمىکند، ووضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 51 :

آبى که معلوم نيست مطلق است يا مضاف، و معلوم نيست که قبلا مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاک نمىکند، ووضو وغسل هم با آن باطل است. و چنانچه نجاستى بآن برسد نجس مىشود اگر چه باندازه کر باشد.

مسأله 52 :

آبى که عين نجاست مثل خون و بول بآن برسد و بو يا رنگ يا مزه آنرا تغيير دهد، اگر چه کر يا جارى باشد نجس مىشود ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آب، بواسطه نجاستى که بيرون آنست عوض شود، مثلا مردارى که پهلوى آبست بوى آنرا تغيير دهد نجس مىشود.

مسأله 53 :

آبى که عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آنرا تغيير داده، چنانچه بکر يا جارى متصل شود، يا باران بر آن ببارد يا باد باران را در آن بريزد، يا آب باران از ناودان هنگام باريدن در آن جارى شود، در تمام اين صور چنانچه تغيير آن از بين برود پاک مىشود. ولى بنابر احتياط مستحب بايد آب باران يا کر يا جارى با آن مخلوط گردد.

مسأله 54 :

اگر چيز نجسى را در کر يا جارى تطهير نمايند در شستنى که با آن پاک مىگردد آبى که بعد از بيرون آوردن از آن مىريزد پاک است.

مسأله 55 :

آبى که پاک بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه، پاک است، و آبى که نجس بوده و معلوم نيست پاک شده يا نه نجس است.

مسأله 56 :

نيمخورده سگ و خوک و کافر غير کتابى بلکه کتابى نيز بنابر احتياط واجب نجس و خوردن آن حرام است. و نيم خورده حيوانات حرام گوشت پاک، و خوردن آن نسبت بغير گربه مکروه مىباشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

Powered by TayaCMS