اگر روزه دار مطلبی را بدون توجه به دروغ بودن یا دروغ نبودن آن بیان نماید و سپس آشکار شود که دروغ بوده، آیا روزه اش باطل می گردد؟

اگر روزه دار مطلبی را بدون توجه به دروغ بودن یا دروغ نبودن آن بیان نماید و سپس آشکار شود که دروغ بوده، آیا روزه اش باطل می گردد؟

پاسخ

  • امام و فاضل: اگر به صورت نقل و حکایت نسبت دهد اشکال ندارد ولی اگر احتمال دروغ بودن بدهد یا گمان غیر معتبر به دروغ بودن داشته باشد جایز نیست به صورت قطعی خبر بدهد ولی مبطل هم نیست. [1]
  • سیستانی و مکارم: در صورتی که احتمال یا ظن به دروغ داشته باشد، خبر دادن از آن مطلب به صورت قطعی و یقینی جایز نیست و بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می کند، مگر اینکه دلیل و حجت شرعی بر آن خبر داشته باشد، که در این صورت خبر دادن به صورت قطعی و یقینی جایز می شود. [2]
  • خویی: در صورتی که احتمال یا ظن به دروغ داشته باشد، خبر دادن از آن مطلب به صورت قطعی و یقینی جایز نیست و روزه را باطل می کند. [3]
  • بهجت: اگر شک دارد که خبر کذب است یا نه و نسبت دهد، بنابر اقوی روزه اش باطل نمی شود. [4]
  • نوری: در صورتی که احتمال یا ظن به دروغ داشته باشد، خبر دادن از آن مطلب به صورت قطعی و یقینی جایز نیست و روزه را باطل می کند، مگر اینکه دلیل و حجت شرعی بر آن خبر داشته باشد، که در این صورت خبر دادن به صورت قطعی و یقینی جایز می شود. [5]

منابع:

  1. امام و فاضل:العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24
  2. سیستانی و مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24
  3. خوئی:العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24
  4. بهجت: رساله، م 1296
  5. نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS