غسل مس میت‌ (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

غسل مس میت‌ (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

غسل مسّ ميّت‌

مسأله 517 :

اگر کسى بدن انسان مرده‌اى را که سرد شده و غسلش نداده‌اند مس کند يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مسّ ميّت نمايد، چه در خواب مس کند چه در بيدارى، با اختيار مس کند يا بى اختيار حتّى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميّت برسد بايد غسل کند ولى اگر حيوان مرده‌اى را مس کند غسل بر او واجب نيست.

مسأله 518 :

براى مسّ مرده‌اى که تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست اگرچه جايى را که سرد شده مس نمايد.

مسأله 519 :

اگر موى خود را به بدن ميّت برساند يا بدن خود را به موى ميّت يا موى خود را به موى ميّت برساند، غسل واجب نيست مگر اين که مو آن‌قدر کوتاه باشد که مس ميّت بر آن صدق کند.

مسأله 520 :

براى مسّ بچّه مرده، حتّى بچّه سقط شده‌اى که چهار ماه او تمام شده غسل مسّ ميّت واجب است بلکه بهتر است براى مسّ بچّه سقط شده اى که از چهار ماه کمتر دارد غسل کرد بنابراين اگر بچّه چهار ماهه‌اى مرده به دنيا بيايد، مادر او بايد غسل مسّ ميّت کند، بلکه اگر از چهار ماه کمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نمايد.

مسأله 521 :

بچّه‌اى که بعد از مردن مادر و سرد شدن بدنش به دنيا مى‌آيد، وقتى بالغ شد واجب است غسل مسّ ميّت کند و اگر بچّه مميّز شد و غسل صحيح انجام داد کافى است.

مسأله 522 :

اگر انسان، ميّتى را که سه غسل او کاملاً تمام شده مس نمايد، غسل بر او واجب نمى‌شود، ولى اگر پيش از آن که غسل سوم تمام شود جايى از بدن او را مس کند اگرچه غسل سوم آنجا تمام شده باشد بايد غسل مسّ ميّت نمايد.

مسأله 523 :

اگر ديوانه يا بچّه نابالغى، ميّت را مس کند، بعد از آن که آن ديوانه عاقل يا بچّه بالغ شد بايد غسل مسّ ميّت نمايد و اگر بچّه مميّز باشد و غسل صحيح انجام دهد کافى است.

مسأله 524 :

اگر از بدن زنده قسمتى که داراى استخوان است جدا شود و پيش از آن که قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آن را مس نمايد، بايد غسل مسّ ميّت کند. ولى اگر قسمتى که جدا شده، استخوان نداشته باشد، براى مسّ آن غسل واجب نيست.

مسأله 525 :

براى مسّ استخوان و دندانى که از مرده جدا شده باشد و آن را غسل نداده‌اند بايد غسل کرد، ولى براى مسّ استخوان و دندانى که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نيست.

مسأله 526 :

غسل مسّ ميّت را بايد مثل غسل جنابت انجام دهند ولى کسى که غسل مسّ ميّت کرده، اگر بخواهد نماز بخواند، احتياط مستحب است که وضو هم بگيرد.

مسأله 527 :

اگر چند ميّت را مس کند يا يک ميّت را چند بار مس نمايد، يک غسل کافى است.

مسأله 528 :

براى کسى که بعد از مسّ ميّت غسل نکرده است، توقّف در مسجد و جماع و خواندن آيه‌اى که سجده واجب دارد، مانعى ندارد، ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند و بنابر احتياط مستحب وضو هم بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS