غسل مس میت‌ (آیت الله جعفر سبحانی)

غسل مس میت‌ (آیت الله جعفر سبحانی)

غسل مسّ ميّت

مسأله 450 :

اگر کسى بدن انسان مرده اى را که سرد شده و غسلش نداده اند مسّ کند يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مسّ ميّت نمايد، چه در خواب مس کند چه در بيدارى، با اختيار مس کند يا بى اختيار، حتّى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميّت برسد بايد غسل کند، ولى اگر حيوان مرده اى را مس کند غسل بر او واجب نيست.

مسأله 451 :

اگر موى خود را به بدن ميّت برساند يا بدن خود را به موى ميّت يا موى خود را به موى ميّت برساند، اگر مو به قدرى باشد که تابع بدن محسوب شود، احتياط واجب آن است که غسل کند.

صفحه 187

مسأله 452 :

براى مس بچه مرده، حتى بچه سقط شده اى که چهار ماه او تمام شده غسل مسّ ميّت واجب است. و براى مس بچه سقط شده اى که از چهار ماه کمتر دارد، غسل مستحب است. بنابراين اگر بچه چهارماهه اى مرده به دنيا بيايد مادر او بنابر احتياط واجب بايد غسل مس ميت کند; بلکه اگر از چهار ماه کمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نمايد.

مسأله 453 :

اگر انسان، ميّتى را که سه غسل او کاملا تمام شده مس نمايد، غسل بر او واجب نمى شود ولى اگر پيش از آن که غسل سوم تمام شود جايى از بدن او را مس کند اگرچه غسل سوم آنجا تمام شده باشد، بايد غسل مس ميّت نمايد.

مسأله 454 :

اگر ديوانه يا بچه نابالغى ميّت را مس کند، بعد از آن که آن ديوانه عاقل شد يا بچه بالغ شد بايد غسل مس ميت نمايد.

مسأله 455 :

اگر از بدن زنده يا مرده اى که غسلش نداده اند، قسمتى که داراى استخوان است جدا شود و پيش از آن که قسمت جداشده را غسل دهند، انسان آن را مس نمايد، بايد غسل مس ميت کند، ولى اگر قسمتى که جدا شده، استخوان نداشته باشد احتياط واجب آن است که براى مس آن غسل کند.

مسأله 456 :

براى مس استخوان و دندانى که از مرده جدا شده باشد و آن را غسل نداده اند، بايد غسل کرد. ولى براى مس استخوان و دندانى که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نيست.

مسأله 457 :

غسل مس ميت را بايدمثل غسل جنابت انجام دهند ولى کسى که غسل مسّ ميت کرده، اگر بخواهد نماز بخواند، بايد وضو هم بگيرد.

مسأله 458 :

اگر چند ميّت را مس کند يا يک ميت را چند بار مس نمايد، يک غسل کافى است.

مسأله 459 :

براى کسى که بعد از مس ميّت غسل نکرده است، توقف در مسجد و جماع و خواندن سوره هايى که سجده واجب دارد مانعى ندارد، ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند و بنابر احتياط واجب وضو بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS